Ortaokul Öğrencilerinin Canlı Kavramına Yönelik Anahtar Kelimelerinin Belirlenmesi: Bir Fenomenoloji Çalışması
Künye
Yılmaz, Ş., Timur, B. ve Timur, S. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Canlı Kavramına Yönelik Anahtar Kelimelerinin Belirlenmesi: Bir Fenomenoloji Çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13, 659-669.Özet
Kavramların öğrenilmesi ve kavramlar arası ilişkilerin kurulması, anlamlı bir öğrenmenin gerçekleşmesi ile meydana gelir. Birey bu ilişkilendirme sürecinde kavramlar arası yanlış yapılandırma veya deneyimler ile olası yanılgılara sahip olabilir. Bu nedenle bireylerin bir konu/kavrama yönelik anahtar kelimeleri ve onu yakın anlamsal kelimeler ile ilişkilendirmeleri, konunun bütüncül olarak ele alınarak öğrenilmesinde önem teşkil etmektedir. Yapılan araştırmada ortaokul öğrencilerinin canlı kavramına yönelik anahtar kelimelerini fenomenoloji çalışması ile belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma ortaokul 5. Sınıf (n=41; 12 e, 29 k) ve 6. Sınıfta (n=39; 19 e, 20 k) öğrenim görmekte olan 80 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan bir test kullanılmış, öğrencilerin cevapları yazılı metinler halinde alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tümevarımsal içerik analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin canlı kavramına yönelik akıllarına ilk gelen anahtar kelimelerin insan, hayvan ve bitki kavramları ile nefes alma ve hareket etme özellikleri olduğu görülmüştür. 5. Sınıf öğrencilerinin kavramları 6. Sınıf öğrencilerinin kavramlarından çeşitlilik göstermekle birlikte daha önce canlılar ve hayat ünitesine dair ders almadıkları düşünüldüğünde daha informal yapılar olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin her iki soruya vermiş oldukları cevaplar bütüncül olarak ele alındığında öğrencilerin canlı kavramı ve bu kavramı ilişkilendirdikleri kavramlara yönelik belirli yanlış anlamalarının olduğu, canlıları sınıflandırma ve ortak özellikleri ayırt etme noktalarında önemli eksikliklere sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda fen eğitimcileri ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Learner may make wrong interconnections between the learned concepts and their learning experiences. These errors may cause other wrong deductions in the future learning experiences. For this reason it is important to form the necessary connections between the key concepts and related vocabulary. The researchers aimed to explain the connections between key vocabulary and living beings by using the phenomenology. Constructive properties are different in each individual thus the descriptions differ accordingly. The research was carried out in secondary school 5th grades (n=41; 12 m, 29 f), 6th grades (n=39; 19m, 20f) total of 80 middle school students. Two open-ended questions were asked in order to collect data and the students’ answers were in written format. The data was analysed as per deductive criteria and the content analyse was used. According the results, the middle school students first recall key words as “breathing” and “moving” when they think about animals and plants. The cognitive schemetas and feedbacks of the 5th grades is very much than 6 th grades. When all the answers were examined together, it was explored that students have some misconceptions about the living beings and their inter-connections. They have some important deficits in classification and differentiation of the living beings. Suggestions were made as per the outcomes of the research in order to support the science teachers and the future researches.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: