Akustik İyileştirme Yapılmış Bir Okulda AGürültü Düzeyinin Değerlendirilmesi
Citation
Bulunuz, M., Bulunuz, N. ve Kelmendi Tuncal, J. (2017). Akustik İyileştirme Yapılmış Bir Okulda AGürültü Düzeyinin Değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13, 637-658.Abstract
Gürültü kirliliği okul ortamı içersinde öğrenmeyi engelleyen, insan sağlığını fizyolojik ve psikolojik olarak etkileyen oldukça önemli bir sorundur. Bu çalışmanın amacı, akustik iyileştirme yapılmış bir okuldaki gürültünün düzeyini, nedenlerini, etkilerini değerlendirmektir. Araştırma Antalya ili merkezinde akustik iyileştirme yapılmış bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak ses ölçüm cihazı kullanılarak elde edilen veriler, öğretmen ve idareciden elde edilen anket ve görüşme verileri kullanılmıştır. Akustik iyileştirme yapılan ve yapılmayan sınıflarda gürültü ve çınlanım ölçümleri Bruel & Kjaer 2250-AD00 el tipi analizör ile gerçekleştirilmiştir. Anket 19 öğretmene uygulanmış ve toplanan veriler SPSS programı kullanılarak frekans analizi yapılmıştır. Görüşme ise okul müdürü ve bir öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Gürültü ölçümleri akustik tedbir alınan katlarda hem gürültü düzeyinin hem de çınlanım süresinde gelişme olduğunu ortaya koymaktadır. Anket sonuçlarına göre öğretmenlerin yaklaşık %70’e yakını genel olarak okulun gürültü düzeyinin düşük ve orta düzeyde olduğunu düşünmektedir. Yapılan görüşmede akustik iyileştirme sonucunda bir öğretmen baş ağrısının kesildiğini, okul müdürü ise konuşmanın duyulması ve anlaşılabilirliğinin arttığını ifade etmiştir. Buna karşın öğretmenlerin yarısından fazlası teneffüste meydana gelen gürültünün yüksek olduğunu belirtmişlerdir Bu sonuçlar bütün okullarda gürültü ve çınlanım ölçümleri yapılarak gerekli akustik tedbirlilerin alınmasına yönelik çalışmaların yapılmasının yanı sıra okuldaki tüm paydaşlara gürültü farkındalık eğitimi verilmesine gereksinim olduğunu göstermektedir. Noise pollution is a very serious problem that prevents learning in the school environment and affects human health physiologically and psychologically. The purpose of this study is to assess the noise level, with causes and effects, in a school that has been acoustically improved. The research was conducted in a middle school where acoustic improvement was made in the Antalya province center. To collect data, a sound level meter was used, a questionnaire was administered and interviews were conducted. Noise and resonance measurements were made with the Bruel & Kjaer 2250-A-D00 handheld analyzer in acoustically improved and non-acoustical classrooms. The questionnaire, answered by 19 teachers, was analyzed using SPSS. Interviews were conducted with the school principal and a teacher. Noise measurements reveal that both the noise level and the reverberation levels are lower than typical with acoustic improvements. According to the survey results, approximately 70% of the teachers think that the noise level of the school is generally low and moderate. As a result of acoustical improvements,, a teacher said his headache was gone, while the school principal said that his hearing and the intelligibility of speech increased. On the other hand, more than half of the teachers stated that the noise level was still too high during the break time. The results suggest that all schools should be required to measure noise and reverberation levels and provide noise awareness training to all their stakeholders.
Collections
The following license files are associated with this item: