Spor ekonomisi bilim dalının gelişim analizi
Künye
Cerrahoğlu, N. (2016). Spor ekonomisi bilim dalının gelişim analizi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (27), 309-329.Özet
Spor, küçük ve kazanç hedefsiz (Non-Profit) işletmelerde üretilen hizmetlerle sınırlı idi. Bu yapı ekonominin ilgi sahasına uygun değildi. Son 20 yılda "spor" ve "toplum" birlikteliğinin büyük kabul görmesi, artan ticarileşme ve profesyonelleşme trendleri ile kazanca yönelik (For-Profit) ticarileşmiş alanın büyümesi, ekonominin yapısına ve ruhuna uygun bir zemin oluşturdu. Spor ekonomisi, ülkeler arası büyük yapısal farklılıklar gösteren oldukça az geliştirilebilmiş genç bir bilim dalıdır. Sporun ekonomik sorunlarıyla ilgili ilk sistematik araştırmalar 1950’li yıllarda ABD de başlatıldı. Avrupa ülkelerinde spor ekonomisi ile ilgili araştırmalar oldukça geç başladı. Amerikan tarzı spor ekonomisi genelde piyasanın ihtiyaçlarına hitap eden tipik amerikan tarzını yansıtırken, Alman tarzı spor ekonomisinde daha çok kurumsal yapılanma ön plana çıkmaktadır. The forerunning values like the Ideal of being Amateur (s), Solidarity and Volunteer / Voluntary Working were hindering the commercialization of sports. Sports was mainly consisting of only the services that were being produced in the small and non-profit enterprises and it was hence not in compliance with the field of interest of economy with its structure. The growth of the commercialized (For Profit) area in the direction of profit at the end of the increased commercialization and professionalisation trend, along with the great acceptance of becoming togetherness of the ‘sports’ and the ‘society’ in the last 20 years formed a suitable ground, which is in compliance with the structure and the soul of the economy. The first systematical researches in relation to the economical matters of sports started in the U.S.A. in the1950’s. The researches in relation to the economy of sports started rather late. Organizational structuring emerges more in the forefront in the German Type of the sports economy, while the U.S. type of the sports economy reflects the typical U.S. way, which addresses to the needs of the market in general. The negotiating also the following subject has been aimed, along with these developments.
Bağlantı
http://ybd.comu.edu.tr/images/form/dosya/dosya_678811.pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1541
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: