An evaluation of the primary 3rd grade English language teaching program: Tekirdağ case
Citation
Çankaya, P. (2015). An evaluation of the primary 3rd grade English language teaching program: Tekirdağ case. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ÇanakkaleAbstract
The present study attempts to find out active English teachers’ opinions regarding the primary 3rd grade ELTP (launched in 2013) in terms of its general overview, content, goals, teaching-learning process and assessment dimensions under the heading of “An Evaluation of the Primary 3rd Grade English Language Teaching Program: Tekirdağ Case” . The study was carried out in the city center of Tekirdağ including 20 state primary schools with 38 teachers in the academic term 2014-2015 spring. In this evaluation study, both qualitative and quantitavive data were used in order to explore how teachers evaluate the primary 3rd grade ELTP . To fulfill this aim, a Program Evaluation Scale (PES) was designed by the researcher herself based on relevant research studies and literature. The questionnaire consisted of 33 items under five main headings, that is general overview, content, goals, teaching-learning process and assessment dimensions. Moreover, semi-structured interviews with 6 teachers which were recorded and transcribed were done to reach in-depth knowledge about their views on the program. Statistical Package for Social Sciences 20 (SPSS) was used to analyze quantitative data including descriptive statistics, T-tests and one- way analysis of variance (ANOVA) analyses. Qualitative data, on the other hand was analyzed by using content analysis through open coding. The findings of the study showed that the program needs some modifications regarding its teaching and learning process and assessment in the light of teachers’ opinions. However, teachers were found moderately positive regarding the program even though they reported that they needed to have an in-service training on the program. In conclusion, it is strongly suggested that the teacher-active users of the program should have enough understanding of theoretical underlying of the primary 3rd grade ELTP (launched in 2013) so that they can put it into practice. Within this scope, in-service teacher training is to be implemented by MoNE as soon as possible. Bu çalışma İngilizce öğretmenlerinin ilkokul 3.Sınıf İngilizce Öğretim Programını genel özellikleri, içeriği, amacı, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutları açısından görüşlerini “ İlkokul 3.Sınıf İngilizce Öğretim Programı Değerlendirmesi: Tekirdağ Örneklemi” başlıklı tezde ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Çalışma Tekirdağ merkezde 20 devlet okulunda 38 öğretmenin katılımıyla 2014-2015 bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Bu değerlendirme çalışmasında, öğretmenlerin söz konusu programı nasıl değerlendirdiğini bulmak amacıyla hem nitel hem nicel veriye yer verilmiştir. Bu amaçla, “Program Değerlendirme Ölçeği (PES) ilgili literatür taramasına ve benzer çalışmalara dayanarak araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Anket genel özellikler, amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme olarak beş başlık altında 33 maddeden oluşmaktadır. Bununla birlikte, altı (6) öğretmenle programla ilgili görüşleri hakkında daha detaylı ve net verilere ulaşmak adına kayıt altına alınan yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılmıştır. Betimsel istatistik, T-test ve varyans analizi ANOVA işlemlerini içeren nicel verileri analiz etmek için SPSS. 20 programı kullanılmıştır. Nitel veriler ise kodlama yapılarak içerik çözümleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları öğretmen görüşlerine bakılarak programın öğrenme ve öğretme süreci ve değerlendirme boyutlarında değişikliğe ve yeniden düzenlemeye gidilmesi gerektiğini göstermektedir. Ancak , öğretmenlerin programla ilgili hizmet-içi eğitime ihtiyaç duyduklarını rapor etmelerine rağmen programın geneliyle ilgili olumlu tutuma sahip bulunmuşlardır. Sonuç olarak, programın aktif uygulayıcıları olarak öğretmenler ilkokul 3.sınıf İngilizce öğretim programının (2013 yılında uygulamaya konan) dayandığı teorik felsefeyi iyi anlamalılar ki uygulamaya koyabilsinler. Bu bağlamda, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından en kısa sürede hizmet içi eğitim yapılmalıdır.
Collections
The following license files are associated with this item: