Ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, Fen Bilimleri ve Teknolojiye yönelik tutumlarının incelenmesi (Çanakkale örneği)
Künye
Güden, C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, Fen Bilimleri ve Teknolojiye yönelik tutumlarının incelenmesi (Çanakkale örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ÇanakkaleÖzet
Bu araştırmada ortaokul (5, 6, 7 ve 8. Sınıf) öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin, Fen Bilimleri dersine ve teknolojiye yönelik tutumlarının sınıf derecelerine, anaokulu veya kreşe gidip gitmemelerine, cinsiyetlerine, annesi ve babasının eğitim durumuna ve annesiyle babasının mesleğine göre nasıl etkilendiğinin bulunması amaçtır. Araştırma betimsel tarama modeli içinde yürütülmüştür. Aydoğdu, Buldur, Tatar ve Yıldız (2012) tarafından geliştirilmiş “Bilimsel Süreç Becerileri” testi, Nuhoğlu (2008) tarafından geliştirilmiş “Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” anketi ile Balcı ve Kenar (2012) tarafından geliştirilmiş “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği” anketi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler 2013-2014 eğitim-öğretim yılı 1. döneminde Çanakkale merkezde bulunan 7 ortaokuldan 5,6,7 ve 8. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır ve toplanmıştır. 5. Sınıflarda 137 öğrenci, 6. Sınıflarda 124 öğrenci, 7. Sınıflarda 141 öğrenci ve 8. Sınıflarda 151 öğrenci olmak üzere toplamda 553 öğrenciye bu anketler uygulanmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (anova) ve bağımsız örneklemler için t testi kullanılmıştır. İstatistik sonuçlarına göre öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları ve bilimsel süreç becerileri düzeyi cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Kız öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumları, erkek öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumlarına göre daha olumludur. Öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları öğrencilerin kreşe gitmelerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Kreşe gidenlerin bilimsel süreç becerileri düzeyi kreşe gitmeyenlerin bilimsel süreç becerilerine göre daha düşüktür. Kreşe gidenlerin teknolojiye yönelik tutumları kreşe gitmeyenlerin teknolojiye yönelik tutumlarına göre daha olumludur. 5. Sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları diğer sınıflara göre daha olumludur. 7. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri düzeyi diğer sınıflara göre daha düşüktür. 8. Sınıf öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumları diğer sınıflara göre daha olumsuzdur. Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları, annelerinin ve baba mesleğine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Annesi özel sektörde çalışan öğrencilerin bilimsel süreç becerileri düzeyi diğerlerine göre daha yüksektir. Annesi memur olan öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumları diğerlerine göre daha olumludur. Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları, annelerinin mesleğine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Annesi yüksek lisans mezunu olan öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumları diğerlerine göre daha olumludur. Babası üniversite mezunu olan öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları anlamlı bir farklılık göstermiyor. Babası üniversite mezunu olan öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumları diğerlerine göre daha olumludur. Babası özel sektörde çalışan öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri düzeyi diğerlerine göre daha yüksektir. Babası memur olan öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumları diğerlerine göre daha olumludur. In this research, we aimed that how the student’s cognitive development and their manner to science and techonology course are in fluenced by their gender, the education level of their parents and their parents’ occupation. This research was gone through with descriptive scanning model. “Cognitive Process Skills Test”, developed by Aydoğdu, Buldur, Tatar and Yıldız (2012), and “The Scale of Attitudes Survey Towards Science and Techonology Course”, developed by Nuhoğlu (2008), and “The Scale of Attitudes Towards Techonology”, developed by Balcı and Kenar were used to collect data. This data was applied to the 5th,6th,7th and 8th grade students chosen from seven schools located in the center of Çanakkale. 137 students from 5th grade, 124 students from 6th grade, 141 students from 7th grade and 151 students from 8th grade to tally 553 students answered these surveys. In the analysis of the data “Annova and t” tests were used. According to statistical results, there is no significant consistency between the students’ manner to science and techonology course and their cognitive development level in terms of their gender. Female students are more possitive to this course than male students. Meanwhile, in terms of going or not going to nursery, there is no significant consistency. Cognitive development level of students, not going to nursery, is higher but their attitudes towards techonology, going to nursery, is higher and more possitive than others. 5th grade students are more possitive than the other grade students. The cognitive development level of 7th grade students is lower than others. The attitudes of 8th grade students towards science and techonology course are more possitive. The manners of secondary school students towards science and techonology course have not a significant consistency in terms of their mothers’ and fathers’ job. The cognitive levels of students whose mothers are work at private sectors are higher than other students. The attitudes-aimed at Science and Technology course- of the students whose fathers are university graduate are there is no significant consistency. The attitudes –towards Technology- of the students whose fathers are university graduate are more positive than the others. The levels of cognitive skills of students whose fathers work at private sectors are higher than others. The approaches to Technology of the students whose fathers are public servants are more positive than the others.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: