Tarih Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretmenliğine İlişkin İnançlarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi
Citation
Çlha Özbaş, Banu ve Aktekin, Semih.(2013), Tarih Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretmenliğine İlişkin İnançlarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9 (3), 211-228.Abstract
Bu çalışmanın amacı; tarih öğretmen adaylarının, tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarını metafor analizi yoluyla incelemektir. Araştırma verileri tarih öğretmenliği programına devam eden 72 (4. ve 5.sınıf) öğretmen adayından toplanmıştır. Katılımcılardan “Tarih öğretmeni …… gibidir. Çünkü…..” ifadesini metafor kullanarak doldurmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen bu veriler nitel (içerik analizi ve betimsel analiz) veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında tarih öğretmeni adaylarının, tarih öğretmenine ilişkin 63 geçerli metafor geliştirdikleri anlaşılmıştır. Bu metaforlar 6 ana metafor çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bunlar; “tarihsel bilginin aktarıcısı olarak tarih öğretmeni”, “tarihsel bilginin depolayıcısı olarak tarih öğretmeni”, “aydınlatan/yol gösteren kişi olarak tarih öğretmeni”, “müfredatın bekçisi olarak tarih öğretmeni”, “toplumu şekillendiren kişi olarak tarih öğretmeni”, “tarih araştırmacısı olarak tarih öğretmeni”dir. Araştırma sonucunda, tarih öğretmen adaylarının geliştirdikleri metaforlar arasında ilk sırayı tarihsel bilginin aktarıcısı ve depolayıcısı olarak tarih öğretmeni metaforlarının yer aldığı görülmüştür. Bu sonuç, genel olarak tarih öğretiminin amacı çerçevesinde değerlendirilmiş ve bu paralelde tarih öğretmeni eğitimcilerine yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to explore the prospective history teacher’s beliefs about history teachers by using metaphor analysis. Data were gathered from 72 (4th and 5th) student teachers. Participants were asked to complete the sentences in writing such as “The history teacher looks like… because…” with metaphors they choose. Data were analysed using qualitative (content and descriptive analysis) techniques. According to the data, 63 metaphors were developed by the candidates. These metaphors were grouped under 6 main categories, namely; “history teacher as transformer of historical knowledge”, “history teacher as a carrier of historical knowledge”, “history teacher as a guide/lightener for the students”, , “ history teacher as a gatekeeper of curriculum” “history teacher as a community changer” and “history teacher as a history researcher”. Among these, the most commonly used metaphors were ‘history teacher as a transformer’ and ‘carrier of the historical knowledge’. This result was discussed in respect to the aims of history teaching and some recommendations were provided for the history teacher educators.
Collections
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Türkiye’deki üniversitelerde Tarih Bölümü ve Tarih eğitimi programlarının değerlendirilmesi
Başgönül, Alkoç Turan (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Bu araştırmanın amacı 2013-2014 öğretim yılında Türkiye’deki üniversitelerde tarih bölümü ve tarih eğitimi programlarının değerlendirilmesidir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan karma desen yöntemi ... -
Münbiçli Agapius'un "Kitap el-Unvan" adlı eseri üzerine bir inceleme
Bati, Oğuzhan (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022)Kitap el-Unvan, Agaphius of Manbij (Münbiçli Agapius) tarafından kaleme alınan Hristiyan Arap tarih yazımına örnek oluşturan bir metindir. Yazarın başından kendi dönemine kadar dünya tarihini anlattığı bu eserin üzerine ... -
Çanakkale Cephesinde Anadolu Yakası topları: (Anadolu boğaz giriş tabya ve bataryaları): Anatolian Artilleries
Esenkaya, Ahmet (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2011)[No Abstract Available]