Arama/Kurtarma Gemilerindeki Tahlisiye (Can Kurtarma) Faaliyetlerinde L Tipi Matris Yöntemi ile Risk Değerlendirmesi
Citation
Lafçı, Ö., & Öztekin, A. (2020). Arama/Kurtarma Gemilerindeki Tahlisiye (Can Kurtarma) Faaliyetlerinde L Tipi Matris Yöntemi ile Risk Değerlendirmesi. Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Marine Sciences and Fisheries, 3(2), 66-78. https://doi.org/10.46384/jmsf.746822Abstract
Bu çalışmada ülkemizde Arama Kurtarma (A/K) amacıyla kullanılan gemilerdeki hassas faaliyetler
içerisindeki; harici yangın söndürme, tıbbi tahliye, düzensiz göçmen olaylarına müdahale, kaybolan/sürüklenen
tekneye müdahale ve denizden insan kurtarma faaliyetlerindeki tehlikeler çeklist yöntemi ile belirlenerek
alınması gereken temel iş güvenliği önlemleri ortaya çıkarılmıştır. Hassas faaliyetlerdeki ortak iş güvenliği
önlemleri olarak; faaliyete uygun kişisel koruyucu donanımların personel tarafından kullanılması, A/K
gemisinde operasyon esnasında batma ve su almayı önlemek maksadıyla dışa açılan kaporta ve lombozların
kapalı tutulması, dış güvertede kaygan/ıslak zeminde çalışılması sebebiyle emniyet halatı, kaydırmaz tabanlı
ayakkabı, can yeleği gibi kişisel koruyucu donanımların giyilmesi ve kullanılan matafora, yedekleme donanımı,
kurtarma ağı gibi ekipmanların periyodik bakımlarının zamanında yaptırılması ve çalışır durumda tutulması
olarak öngörülmüştür. Çalışmada risk analizi belirlenmesinde L tipi matris yöntemi tercih edilmiştir.
Kaybolan/sürüklenen tekneye müdahale faaliyeti ile ilgili kullanılan risk analizi uygulaması sonucunda; en
yüksek risk skoru değerinin 25 ile halat kopması tehlikesinde olduğu, en düşük risk skoru değerinin ise 3 ile
üşüme tehlikesinde olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak tehlikeli meslek gruplarını bünyesinde barındıran
denizcilik sektörü içindeki tüm gemiler için risk analizleri yapılarak sonrasında alınacak tedbirler belirlenmelidir.
Böylece çalışanları tehlikelerden korurken verimliliğin de artmasına katkı sağlanmış olunacaktır. In this study by determining the dangers using Check List method about critical operations, in Search
and Rescue purpose ships in our country, including; external firefighting, medical evacuations, response to
irregular migration, response to missing/adrift vessels and rescue men over board, the basic occupational safety
precautions have been found out. Common occupational safety precautions about critical operations are
predicted as; to use personal protective equipment by all personnel, to keep all hatches and companions closed to
avoid sinking or taking on water of SAR ships while operating, to use personal protective equipment like safety
ropes, non-skid soled shoes, life jackets because of working wet/slippery outer deck and both to make the
periodic maintenance and to keep working equipment like cranes, towing equipment, and life nets. In the study it
has been chosen L type matrix method to determine the risk assessment. As a result of the risk assessment
application about response to missing/adrift vessel operation, rope breakage danger is found as the highest risk
with 25 risk score and getting cold danger is found as the lowest risk with 3 risk score. Consequently, by doing
risk assessments in ships which include various dangerous occupation groups, precautions should determine. So
that while protecting the crew from dangers, it would contribute the efficiency