Raising critical consciousness towards critical multicultural education: A teacher education case study
Citation
Bozkurt, D. (2022). Raising critical consciousness towards critical multicultural education: A teacher education case study. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışma İngilizce öğretmenliği bölümünde öğretim gören öğretmen adaylarının eleştirel bilinç seviyesini ve eleştirel çokkültürlü eğitim ile dönüştürücü öğrenme hakkında görüşlerini incelemeyi amaçlamıştır. Ayrıca, bu çalışma bir eleştirel çokkültürlü eğitim ders modülü vasıtasıyla öğretmen adaylarının eleştirel bilinç seviyesinin ve eleştirel çokkültürlü eğitim ile dönüştürücü öğrenme hakkındaki görüşlerinin değişip değişmeyeceğini incelemeyi amaçlamıştır. Eğer değişiyorsa, bu çalışma öğretmen adaylarının bilgi ve deneyimlerinin ne yönde değiştiğini de açıklamayı hedeflemiştir. Vaka çalışması yaklaşımı çerçevesinde hazırlanan bu çalışmada nitel ve nicel veri toplama yöntemleri kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının eleştirel bilinç seviyesini ölçmek amacıyla the Critical Consciousness Scale; eleştirel çokkültürlü eğitim hakkındaki görüşlerini ölçmek amacıyla ise Professional Beliefs about Diversity Scale kullanılmıştır. Bu ölçekler veri toplama prosedürü öncesinde Türkçe diline çevrilmiştir ve uyarlama çalışması yapılmıştır. Nitel olarak ise veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki katılımcıların ders modülü öncesinde eleştirel yansıtma seviyeleri eşitçilik bağlamında yüksek, eşitsizlikleri anlama bağlamında neredeyse nötr çıkmıştır. Ayrica, eleştirel hareket seviyeleriyle düşük çıkmıştır. Katılımcılardan hiçbiri ders modülü öncesinde çevrelerindeki ayrıştırıcı sosyal durumları değiştirmeye yönelik bireysel ya da toplu hareket etmeye ilgili bulunmamışlardır. Çokkültürlü okul ve sınıf uygulamalarına olumlu yaklaşım göstermiş olsalar da ders modülü öncesinde katılımcılar eğitimi bank-deposit yaklaşımı ile değerlendirmekte oldukları bulunmuştur. Ancak ders modülünden sonra katılımcıların eğitim, dil eğitimi ve çokkültürlü eğitim bağlamlarında görüşlerinde daha eleştirel bir değişim saptanmıştır. Ders modülü öncesine kıyasla çokkültürlü eğitim uygulamalarına da daha eleştirel bir yaklaşımla yaklaşmaya başlamışlardır. Araştırma sonucunda görülmüştür ki ders modülü öğretmen adaylarına hem kişisel hem de mesleki faydalar sağlamıştır, fakat aynı zamanda ders modülünün bir takım eksiklikleri de olmuştur. Ders modülü sayesinde öğretmen adayları kişisel olarak farklılığa karşı daha olumlu bir tavır kazandıklarını ve sosyal konulara karşılık bir tutum geliştirdiklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca, mesleki olarak da eğitimin amaçlarına yönelik, eğitimin ideolojisi hakkında, öğretimin politik pozisyonu hakkında, öğretmen adayı olarak kişisel gelişimin önemli hakkında ve eleştirel çokkültürlü eğitim için materyal geliştirme yolları hakkında farkındalık kazandıklarını dile getirmişleridir; ve bunlara ek olarak, ders modülünün farklı kaynaklara ulaşım sağlama, ders planı hazırlama, rehberlik etme, yeni etkinlik biçimleri gösterme, yeni pedagojik anlayış kazandırma, eleştirel çokkültürlü eğitimin uygulama yolları hakkında yeni bakış açıları edindirme anlamında onlara katkı sağladığını da ifade etmişlerdir. This study aims to investigate English pre-service teachers' level of critical consciousness, and their perspectives of critical multicultural education and transformative learning. Also, this study aims to investigate if a critical multicultural course module affects teacher candidates' level of critical consciousness, and their perspectives of critical multicultural education and transformative learning. If so, this study further explores what changes do teacher candidates experience in terms of their knowledge perception and attitudes on critical multicultural education. Within the embedded experimental model case study design, this study utilized both quantitative and qualitative data collection tools. In order to measure the critical consciousness level of the participants, the Critical Consciousness Scale was used; in order to measure their perspectives of critical multicultural education, the Professional Beliefs about Diversity Scale was used. These scales were translated and adapted into Turkish language before the data collection procedure. The qualitative data was collected through semi-structured interviews. The results showed that participants initially had a high level of critical reflection regarding egalitarianism, yet they showed almost neutral awareness in terms of recognizing inequalities experienced by diverse groups. They also initially had a low level of critical action. None of the participants initially showed interest in individual or collective action to change oppressive or discriminatory social conditions that they encounter. Even though they had positive attitudes towards multicultural school and classroom practices, they initially viewed education as a bank-deposit education that excludes differences and serves mostly the middle class. After the course module, participants showed a more critical shift in their beliefs about education, language education, and multicultural education, and they approached multicultural education practices more critically. Also, their perspectives of multicultural education began to rely more on critical multicultural education compared to their initial perspectives. It is seen that the course module provided personal and professional benefits to the participants, yet it had some lacks as well. It provided personal benefits in terms of gaining positive attitudes towards diversity and gaining perspective on social issues. It also provided professional benefits in terms of gaining awareness on the education goals, the ideologies behind education, the political position of teaching, the need for self- improvement as future teachers, and realizing different options for material development for critical multicultural education, as well as, accessing different resources, lesson planning, receiving guidance, receiving new activity types, gaining new pedagogical insights, gaining knowledge on how to implement critical multicultural education into practice. Yet, it lacked in terms of limited time and dense content. Lastly, in light of these findings, the present study further explored the implications.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Sınıf Öğretmenlerinin Eleştirel Pedagoji İlkelerine Katılım Düzeyleri
Balcı, Ali Tansu; Kocabaş, Ayfer (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020-06-30)Eleştirel Pedagoji, Frankfurt Okulunda temellenen eleştirel teorinin eğitime yansıması olarak değerlendirilmektedir. Temel olarak günümüz egemen eğitim sisteminin göz ardı ettiği eğiten ile eğitilen arasındaki her türlü ... -
Ortaokul Türkçe derslerinde eleştirel okuryazarlık eğitimi
Potur, Önder (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Eleştirel okuryazarlık eğitiminin amacı sorgulayan, yeni ve alternatif fikirler üreten, adalet ve eşitlik kavramlarını önemseyen, sosyal hayata yönelik harekete geçen bireyler yetiştirmektir. Birçok ülkede ana dili eğitimi ... -
Evaluation of the Thesis Based on Critical Thinking Skill in Terms of Critical Writing Criteria
Karabay, Ayşegül (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2015)The main aim of the study is to consider the critical thinking skill as variance in Turkey and to examine the thesis registered to the data base of the Council of Higher Education. Descriptive qualified survey method ...