Establishing a culture of academic integrity at secondary schools to promote EFL writing development
Citation
Çelik, Ö. (2022). Establishing a culture of academic integrity at secondary schools to promote EFL writing development. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Akademik dürüstlük eğitim, öğretim ve araştırmanın temel koşullarından birisidir. Akademik dürüstlük kavramı öğrencilerin yazma gelişimi ile doğrudan ilgilidir ve akademik dürüstlük kültürü oluşturma öğrencilerin İngiliz dilinde akademik yazma becerilerine olumlu olarak tesir eder. Yabancı dil öğrenen öğrencilerin metinlerarası yazma becerisi geliştirmeleri elzemdir. Bunu ilk ve ortaöğretim düzeyinde gerçekleştirmek özellikle önemlidir çünkü bu dönemde öğrenciler kendi yazma üsluplarını ve stillerini geliştirmeye başlarlar. Buradan hareketle, bu çalışma liselerde akademik dürüstlük kültürü oluşturmanın öğrencilerin yabancı dilde yazma becerisini nasıl etkileyeceğini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu ilişkiyi ortaya koymak için, bir öncül çalışma, bir ana çalışma ve bir izleme çalışmasından oluşan çoklu çalışmalı bir tez planlanmıştır. Politika geliştirme ve uygulama akademik dürüstlük kültürü oluşturmanın ön koşullarından birisidir. Bu yüzden, öncül çalışmada ilk ve ortaöğretim okulları için çok yönlü bir akademik dürüstlük politikası yazma aracı geliştirilmiştir. Ana çalışmada akademik dürüstlük kültürü oluşturma sürecine olumlu ve olumsuz etki yapan faktörler ortaya koyulmuştur. İzleme çalışmasında mekanik, etik ve retorik metinlerarası becerilerin öğrencilerin İngilizce yazma gelişimini nasıl etkilediğini araştırılmıştır. Bu çalışma, politika geliştirme sürecinde göz önünde bulundurulması gereken, liselerde akademik dürüstlük kültürü oluşturma sürecine olumlu ve olumsuz olarak etki eden (Bölüm 3) etmenleri ortaya koymuştur. Bunun yanında, metinlerarası becerilerin geliştirilmesinin intihal vakalarını azalttığı ve öğrencilerin yazma becerilerine İçerik, Organizasyon ve Stil & İfade Becerisini olumlu olarak etkileyebileceğini göstermiştir. Öncül Çalışma (Bölüm 2), ana çalışma (Bölüm 3) ve izleme çalışmasının (Bölüm 4) bulguları ilgili bölümlerde sunulmuştur. Academic integrity is one of the core requirements of teaching, learning, and research. The concept of academic integrity is closely linked to learners' writing development and establishing a culture of academic integrity has implications for supporting students' academic writing development. It is essential for L2 learners to develop intertextuality skills. This is especially true at the K12 level, where students start to develop their writing styles and find their voices. It is crucial to develop those skills within a culture of academic integrity. From this standpoint, this study aimed to explore how creating a culture of academic integrity at high schools affects EFL learners' writing development. To explore this relationship, I planned a multi-study dissertation including a preliminary, a main, and a follow-up study. Policy development and implementation are prerequisites for creating a culture of academic integrity. Therefore, I developed a multipronged academic integrity policy writing tool for K12 schools in the preliminary study. In the main study, I explored the facilitators and barriers of creating a culture of academic integrity, and in the follow-up study, I investigated how writing instruction characterized by mechanical, ethical and rhetorical intertextuality skills affects EFL learners' writing development. This dissertation showed that creating a culture of academic integrity at high schools has certain facilitators and barriers (Chapter 3) that should be considered during the policy development process. Also, it found that developing intertextuality skills help mitigate plagiarism incidents and contributes to learners' EFL writing development in terms of Content, Organization and Style & Expression. I presented the findings of the preliminary study (Chapter 2), main study (Chapter 3) and follow-up study (Chapter 4) in the corresponding chapters.