Din sanat ilişkisi: Dinin kökenine dair bir inceleme
Künye
Geçer, Y. (2022). Din sanat ilişkisi: Dinin kökenine dair bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
İnsanlık tarihi boyunca din ve sanat olgusu, üzerine en çok düşünülen ve çözümlenmeye çalışılan konuların başında gelmektedir. Dinin ve sanatın kökenine dair ortaya konan teorilerin içerdiği benzerlikler, din ve sanat arasında ciddi bir ilişkinin varlığını gün yüzüne çıkarmaktadır. Bu çalışmanın amacı, dinin kökenine dair teorilere, sanat merkezli bir yorum getirerek, dinin kökeninde sanatın mevcut olduğunu ifade etmeye çalışmaktır. Dinsel alan ile sanatsal alan birbirlerine birçok açıdan benzerlik arz etmektedir ve aralarındaki bu kaçınılmaz ilişki, insanlık tarihinin kadim zamanlarından modern zamanlarına kadar kendisini bize hissettirmektedir. Sanat ve din imgesel olanı, bir temsiller ifadesi olarak görünür kılmanın birer yoludur. Dinin ifade etme biçimini sanattan ayrıştırmak olanaksız gözükmektedir. Din görünür olmak için temsillere ihtiyaç duyar ve dinin kökenine dair teoriler, inancın ilk temsillerinin neye karşılık geldiklerini ifade eden açıklamalar sunar. Bu bağlamda söz konusu teorilerdeki temsilleri, sanat merkezli değerlendirmeye çalıştığımızda, insanın doğal çevre karşısında kendisine güç ve anlam veren metafizik inançlara, sanatsal yaratım sayesinde vardığı sonucuna ulaşılabilir. In the history of humanity, religion and art have been at the forefront of the issues considered. The similarities in the theories on the origin of religion and art reveal the existence of a serious relationship between religion and art. The aim of this study is is to try to express that "art is present at the origin of religion", by bring an art-centered interpretation to the theories of the origin of religion. The religious field and the artistic field are similar to each other in many ways, and this inevitable relationship between them makes itself felt from the ancient times of human history to modern times. Art and religion make the imaginary visible as an expression of representations, and the way religion expresses itself cannot be separated from art. Religion needs representations to be visible, and theories of the origin of religion offer explanations for what early representations of faith correspond to. In this context, when we try to evaluate the representations in the aforementioned theories as art-centered, we come to the following conclusion: Man has come to the metaphysical beliefs that offer him power and meaning in the face of the natural environment, thanks to artistic creation.