Çevrimiçi öğrenme ortamlarında öğrenci bağlılığı ve öz düzenleme becerisi arasındaki ilişki
Citation
Kaşıkçı, E.B. (2022). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında öğrenci bağlılığı ve öz düzenleme becerisi arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmada çevrimiçi öğrenme ortamlarında öğrenci bağlılığı ile öz düzenleme becerisi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma sorularına yanıt aramak için tarama, nedensel karşılaştırma ve korelasyonel araştırma modelleri kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2021-2022 öğrenim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde lisans öğrenimi alan 2735 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma evreninin tamamına ulaşılmaya çalışılmış ancak 660 öğrenciye ulaşılabilmiştir. Dolayısı ile araştırma örneklemi 660 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplama araçlarını demografik bilgi anketi, çevrimiçi öğrenci bağlılık ölçeği ve çevrimiçi öz düzenleme becerisi ölçeği oluşturmaktadır. Veri analizi sonucu edinilen bulgular doğrultusunda öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenci bağlılıkları ile çevrimiçi öz düzenleme becerileri orta düzeyde bulunmuştur. Çevrimiçi öğrenci bağlılığının cinsiyete göre anlamlı fark göstermediği, yaşa göre yirmi beş yaş ve üstünün diğer yaş gruplarına, sınıf düzeylerine göre dördüncü sınıfların diğer sınıflara ve alan türüne göre sayısal alan türünün diğer alan türlerine göre ortalama puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Çevrimiçi öz düzenleme becerisinin yaşa ve sınıf düzeylerine göre anlamlı fark göstermediği, cinsiyete göre kadınların erkeklere ve alan türüne göre sayısal alan türünün diğer alan türlerine göre ortalama puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek oldukları görülmüştür. Bunların yanı sıra çevrimiçi öğrenci bağlılığı ile çevrimiçi öz düzenleme becerisi arasında güçlü seviyede ve pozitif yönde ilişki olduğu görülmüştür. Son olarak çevrimiçi öz düzenleme becerisinin çevrimiçi öğrenci bağlılığını %40,4 oranında açıklayabildiği görülmüştür. This research investigates the relationship between student engagement and self-regulation in online learning environments. Survey, casual-comparative, and correlational research models were used to answer research questions. The research universe consisted of 2735 bachelor's degree students studying at the Faculty of Education of Çanakkale Onsekiz Mart University in the 2021-2022 education period. It was tried to reach the whole research universe, but 660 students could be reached. Therefore, the research sample consisted of 660 students. The data collection tool consisted of a demographic information form, an online student engagement scale, and an online self-regulation skill scale. The findings obtained from the data analysis showed that preservice teachers' online student engagement and online self-regulation skill levels are at medium level. It was found that online student engagement did not significantly differ according to gender. According to age, average online student engagement scores of those aged twenty-five and over were significantly higher than those of other age groups. According to grade levels, average online student engagement scores of fourth graders were significantly higher than those of other grades. According to field type, average online engagement scores of those of quantitative field were significantly higher than those of other fields. It was found that online self-regulation did not significantly differ according to age and grade level. According to gender, average scores of female students' online self-regulation skills were significantly higher than those of male students. According to field type, average online self-regulation scores of those of quantitative field were significantly higher than those of other fields. In addition, it was seen that there was a strong and positive relationship between online student engagement and online self-regulation skills. Finally, it was found that the online self-regulation skill could explain 40,4% of the online student engagement.