Farklı programlardaki Türkçe eğitimi tezlerinin eğilimleri
Künye
Büyük, Ü. (2022). Farklı programlardaki Türkçe eğitimi tezlerinin eğilimleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Türkçe eğitimi disiplinler arası bir alandır. Bu nedenle farklı bilim dallarında da çalışılmıştır. Farklı disiplinlerde yapılan bu araştırmalar da Türkçe eğitimi kapsamında incelenebilmektedir. Yapılan bu çalışmada; Lisansüstü düzeyde YÖK Ulusal Tez Merkezi internet sayfasında belirlenen anahtar sözcüklerle yapılan taramalarda izinli olarak ulaşılan Türkçe eğitimi tezlerinin danışman, tezin yapıldığı yıl, tezin türü (yüksek lisans veya doktora), referans (kaynak) sayısı, araştırma sorusu, tezin yapıldığı üniversite ve enstitü, tezin türü, tezin alanı, tezin konusu, tezin yöntemi, veri toplama araçları, örneklem bilgisi ve veri analiz yöntemleri verilerinin eğilimini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın deseni, araştırmacı tarafından nitel desen olarak belirlenmiştir. Araştırmanın tarama yöntemi olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında incelemeye alınan tezlerin verileri ''Türkçe Eğitimi Yayın Sınıflama Formu'' kullanılarak toplanmış ve bu form ile elde edilen veriler analiz edilmiştir. Formu geliştiren kişiden mail yoluyla izin alındıktan sonra 3 uzmanın görüşleri doğrultusunda çalışmaya uygun küçük düzeltmeler yapılarak form kullanılmaya başlanmıştır. Yapılan bu araştırmada 01.09.2021 tarihinden 31.12.2021 tarihine kadar YÖKTEZ üzerinden ulaşılan toplamda 1863 bilim dalı incelenmiş ve Türkçe eğitimi ile ilgili tezler barındırdığı varsayılan programlardan 9042 tez incelenmiş bu tezlerden Türkçe eğitimi ile doğrudan ilgili olan 277 doktora ve 920 yüksek lisans tezi, toplamda 1197 tez değerlendirmeye alınarak forma işlenmiştir. Sonuç olarak Türkçe eğitimi bilim dalının dışında yer alan okul öncesi, sınıf eğitimi, Türk dili, Türk dili ve edebiyatı, Türk dili ve edebiyatı öğretmenliği, Türkçe öğretmenliği, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, eski Türk dili ve yurt dışındaki Türk çocuklarına Türkçenin öğretimi adlı toplam 9 bilim dalında hazırlanan Türkçe eğitimi tezlerinin verileri betimsel analiz ve içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bütün programlarda, yapılan yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerinden daha fazla olduğu, tezlerin genel olarak en fazla 2019 yılında yapıldığı, tezlere en fazla danışmanlık yapan akademisyenin profesör doktor ve ikinci olarak doçent doktor olduğu, tezlerin en çok eğitim bilimleri enstitüsünde ikinci olarak sosyal bilimler enstitüsünde yapıldığı, en fazla tezin Gazi, Hacettepe, Marmara ve Sakarya Üniversitesinde hazırlandığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Turkish education is an interdisciplinary field. For this reason, it has been studied in different branches of science. These studies conducted in different disciplines can also be examined within the scope of Turkish education. In this study; It is aimed that to determine the trend of the data of university and institute, type of thesis (Master or PhD, field of the thesis, subject of the thesis, method of the thesis, the tendency of the advisor , the year the thesis was made, the number of references (sources), the research question (hypothesis), data collection tools, sample information and data analysis in Turkish Education thesis which is at the graduate level and accessed with permission in the searches made with the keywords determined on the YÖK National Thesis Center website. The design of the research was determined as a qualitative design by the researcher. The method of the research was determined by the researcher as document analysis and scanning method. The data of the theses examined in this research were collected through the "Turkish Education Publication Classification Form" and the data obtained with this form were analyzed. After obtaining permission from the person who developed the form via e-mail, it was started to be used by making minor corrections that is suitable for the study in line with the opinions of 3 experts. In this research, a total of 1863 disciplines accessed through YÖKTEZ from 01.09.2021 to 31.12.2021 were examined and 9042 theses from the programs that are assumed to contain the theses related to Turkish Education were examined, 277 doctoral and 914 master's theses directly related to Turkish Education, in total 1197 theses was evaluated and processed into the form. As a result, the data of Turkish education theses prepared in 9 disciplines which are outside of the field of Turkish education and include pre-school, classroom education, Turkish language, Turkish language and literature, Turkish language and literature teaching, Turkish teaching, Turkish teaching as a foreign language, old Turkish language and teaching Turkish to Turkish children abroad, were analyzed using descriptive analysis and content analysis techniques. In all programs, it was concluded that the master's theses were more than the doctoral theses, the most theses were made in 2019, the academician who advised the theses the most was Professor Doctor and secondly Associate Professor, the most theses were made in the Institute of Educational Sciences and in the Institute of Social Sciences secondly, the most thesis was prepared in Gazi, Hacettepe, Marmara and Sakarya Universities.