Köy enstitüsü mezunu öğretmenlerin kendi aile yaşamında çocuk ebeveyn ilişkileri üzerindeki etkileri
Citation
Topuz, E. (2022). Köy enstitüsü mezunu öğretmenlerin kendi aile yaşamında çocuk ebeveyn ilişkileri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmada, köy enstitüsü mezunu öğretmenlerin sahip oldukları donanım ve yeterliliklerin, kendi aile bireyleri ve yakın çevresi üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, köy enstitülerinin fiziki ve ideolojik bileşenleri ile bu bileşenlerin tarihsel süreçteki etkilerini, köy enstitüleri hakkındaki ulaşılabilir söylemleri ve enstitülerden mezun olan bireylerin diğer bireyler ile toplum üzerinde bıraktıkları etkilerini kapsamaktadır. Araştırma, başlangıçta Çanakkale İlinde yaşayan köy enstitüsü mezunu öğretmenlerin çocukları ve öğrencileri olarak belirlenmiş fakat çalışılan grubun yaş ortalamasının yüksek olması pandemi koşullarında çalışmayı engellendiğinden Türkiye genelinde ulaşılabilecek şekilde çalışma evreni genişletilmiştir. Araştırmaya toplam 150 kişi katılmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, araştırma kapsamında geliştirilen anket veri toplama aracıyla toplanmıştır. Araştırma sonunda, katılımcıların verdikleri cevaplar dikkate alındığında, köy enstitüsü mezunu öğretmenlerin ilgi duyduğu alanların başında yüksek düzeyde müzik ve sportif faaliyetlere ilgi gösterdikleri görülmektedir. Bunun yansıra köy enstitüsü mezunlarının yakınlarının ve yakın çevrelerinin kişilik ve karakter gelişimlerine, yaşam felsefeleri ile sportif ve sanatsal becerilerin gelişimine yüksek düzeyde katkısı olduğu görülmüştür. Ayrıca köy enstitü mezunlarının görev yaptıkları yerlerdeki bireylere katkısının ise yüksek düzeyde eğitim ve sosyal konularda olduğu görülmüştür. Katılımcıların verdikleri cevaplar incelendiğinde, kadın katılımcıların erkek katılımcılara oranla anket sorularına verdikleri cevapların ortalamalarının (etki puanları karşılaştırıldığında) daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışmanın bu bulgusu, köy enstitü mezunu öğretmenlerin kadın yakınları üzerinde daha fazla etkiye sahip olduğu şeklinde değerlendirilebilir. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak, günümüz koşullarına uyarlanmış proje tabanlı öğrenme uygulamalarının eğitim fakültelerinin lisans programlarında yer alması ve eğitim fakültelerinde görülen derslerde işbirlikli öğrenme, drama gibi çağdaş yöntemlere daha fazla yer verilmesi gerektiği önerilmiştir. In this research, it is aimed to examine the effects of the equipment and competencies of the village institute graduate teachers on their family members and close environment. This research covers the physical and ideological components of village institutes and the effects of these components in the historical process, the accessible discourses about village institutes and the effects of individuals who graduated from the institutes on other individuals and society. The research was initially determined as the children and students of village institute graduate teachers living in Çanakkale, but since the high average age of the study group prevented working under pandemic conditions, the study universe was expanded to be accessible throughout Turkey. A total of 150 people participated in the research. In this study, the survey model, one of the quantitative research models, was used. The research data were collected with the questionnaire data collection tool developed within the scope of the research. At the end of the research, considering the answers given by the participants, it is seen that the teachers who graduated from the village institute show a high level of interest in music and sports activities. In addition, it has been observed that the relatives and close circles of the graduates of the village institute have a high level of contribution to their personality and character development, their life philosophies, and the development of sportive and artistic skills. In addition, it has been seen that the contribution of village institute graduates to the individuals in the places where they work is at a high level of education and social issues. When the answers given by the participants were examined, it was seen that the average of the answers given by the female participants to the survey questions (comparing the effect scores) was higher than the male participants. This finding of the study can be evaluated as that teachers who graduated from village institutes have more influence on their female relatives. Based on the results of the research, it has been suggested that project-based learning practices adapted to today's conditions should be included in the undergraduate programs of education faculties and contemporary methods such as cooperative learning and drama should be given more place in the courses offered in education faculties