Öğretmenlerin örgütsel ve mesleki bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Gür, B. (2022). Öğretmenlerin örgütsel ve mesleki bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmada ortaokul öğretmenlerin örgütsel ve mesleki bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlanmaktadır. Bu araştırmada nicel yöntem olan betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Edirne ilinde ortaokulda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi belirlenirken seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme kullanılmıştır. Araştırma örneklemi Edirne ilindeki 401 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı kişisel bilgi formu, Öğretmenler İçin Örgütsel Bağlılık Ölçeği (Üstüner, 2009) ve Mesleki Bağlılık Ölçeği'nden (geliştiren Blau (1985), Türkçeye uyarlanan Utkan ve Kırdök (2018)) oluşmaktadır. Elde edilen veriler istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir ve sonuçlar tablolarla açıklanmıştır. Bulgularına bakıldığında öğretmenlerin örgütsel ve mesleki bağlılıkları düzeyleri ortalamanın üstündedir. Öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyi cinsiyet, medeni durum, kıdem yılı, branş, okuldaki öğretmen sayısı ve kadro durumuna göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Örgütsel bağlılık ilçe değişkenine göre anlamlı fark göstermektedir. Öğretmenlerinin mesleki bağlılık düzeyi medeni durum, branş, kadro durumu ve ilçeye göre anlamlı fark göstermemektedir. Mesleki bağlılık cinsiyet, kıdem yılı ve okuldaki öğretmen sayısına göre anlamlı fark göstermektedir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile mesleki bağlılık düzeyleri arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde bir korelasyon gözlenmiştir. This research purposes to examine the relationship between the organizational and professional commitment levels of secondary school teachers. This study in were used quantitative research approach and scanning model. The population of the research is the teachers at secondary school in Edirne in the 2021-2022 academic year. Stratified sampling method was used of the research. In this way, the sample of the research consists of 401 teachers in Edirne who volunteered to participate in the research. Personal information form, Organizational Commitment Scale (Üstüner, 2009) and Professional Commitment Scale (developed by Blau (1985) and adapted to Turkish by Utkan and Kırdök (2018)) were used to collect data in the study. The data were analyzed by statistical methods. According to the findings, teachers' organizational and professional commitment levels are above the average. There is no significant difference in the level of organizational commitment of teachers according to gender, marital status, seniority, branch, number of teachers working in the school and staff status. There is a significant difference according to the district variable of organizational commitment. There is no significant difference in the level of professional commitment of teachers according to marital status, branch, staff status and district. There is a significant difference in professional commitment according to gender, seniority and the number of teachers in the school. There is a weak positive correlation between teachers' organizational commitment levels and their professional commitment levels.