An analysis of motivation and beliefs of pre-service EFL teachers about language learning and teaching
Citation
Damar, E. A. (2019) An analysis of motivation and beliefs of pre-service EFL teachers about language learning and teaching . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Anaokulundan üniversiteye kadar olan öğrenme tecrübeleri düşünüldüğünde, öğrenme ve öğretme hakkındaki inançlar hem hizmet-içi, hem de hizmet öncesi öğretmenlerin zihinlerine derinlemesine işlemiş ve burada yapılanmıştır. Bu inançlar motivasyon açısından düşünceleri ile beraber öğretmenlerin öğretme davranışları üzerinde oldukça etkilidir. Bu bağlamda, bu çalışma hizmet öncesi dönemdeki İngilizce öğretmenlerinin dil öğrenme ve öğretme hakkındaki inanç ve motivasyonlarının farklı zaman dilimlerinde nasıl olduğunu ortaya koymayı hedeflemiştir. Çalışma sözkonusu kavramları öğretmen eğitiminin çeşitli aşamalarında: eğitimlerinin ilk yılında ilk üç yıllık eğitim sonrasında ve öğretmen eğitiminin uygulamalı derslerinin tamamlanmasının ardından, araştırmayı amaçlamıştır. Ayrıca çalışmada İngilizce öğretmen adaylarının, dört yıllık öğretmen eğitimi süresince motivasyonları ve inançlarındaki değişikliklerin tanımlanması hedeflenmiştir. Bu araştırmada karma araştırrma metotlarından hem açımlayıcı sıralı desen hem de yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Çalışma ayrıca uzun sureli çalışma özelliği taşımakla birlikte, odak grupla yapılan bir vaka araştıması olarak da gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nicel ve nitel kısımlarında örneklemi Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde İngilizce öğretmenliği okuyan öğretmen adayları oluşturmuştur. Veriler altı farklı veri toplama aracıyla elde edilmiştir: Anketler, yarı yapılandırılmış mülakatlar, yansıtmacı günceler, metafor analiz anketi, ve alan notları. Araştırmada nicel veri araçları, anket ve ölçek, 158 öğretmen adayına uygulanmıştır. Nitel veri yöntemlerinden yarı yapılandırılmış mülakatlar 34 öğretmen adayı, metafor analiz anketi 31 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleşmiştir. Yansıtmacı günceler ve saha notları verileri odak grubunu oluşturan 28 öğretmen adayından bir yıl boyunca elde edilmiştir. Nicel verilerin analizi SPSS programı ile, nitel verilerin analizi ise NVivo programı yardımıyla oluşturulmuştur. Anket sonuçları İngilizce öğretmen adaylarının başladıkları yıl ortalamanın biraz üzerinde inanç düzeyine sahip olduklarını göstermiştir. İlk üç yılın sonunda inançlarının ilk yıla oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlik uygulaması sonrasında en çok dil ve iletişim stratejileri, yabancı dile yatkınlık ve yabancı dil becerileri, motivasyon ve beklentiler kategorisinde önemli bir artış gözlemlenmiştir. Korelasyon analizi sonucunda öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme inanaçları ve motivasyonları arasında belirgin bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Görüşmeler, saha notları, yansıtmacı günlük ve metafor içerik analizi benzer sonuçlar ortaya koymuştur. Sonuçlar öğretmen adaylarının öğretme ve öğrenme inançlarında olumlu yönde değişiklikler olduğunu, öğretmen adaylarının eğitimi sonucunda daha yapılandırmacı bir yaklaşım benimsediklerini ve bu konuda daha fazla içerik eğitimine ve staj süresince daha motive edici, yönlendirici ve destekleyici bir yaklaşıma ihtiyaç duydukları saptanmıştır. Bu bağlamda öğretmen adaylarına, öğretmen eğitimcilerine ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Considering learning experiences from kindergarten to university, beliefs about learning and teaching are profoundly inserted and constructed in the minds of teachers: in-service and pre-service. These beliefs along with the motivational dispositions of teachers affect their teaching behaviour. Concordantly, the present study aimed at exploring the pre-service EFL teachers' motivation and beliefs about language learning and teaching at different timeframes: in the first year of teacher education, after three years teacher education before the practicum courses in the last year, after the practicum courses, and defining the change processes in pre-service EFL teachers' beliefs and motivation over the four years of teacher education. The present study was adopted both an explanatory sequential design of mixed methods research designs, since the researcher collect and analyze the quantitative data through surveys to enlighten the qualitative one and a convergent design by administering surveys and qualitative data collection instruments such as interviews, reflective journals and metaphor elicitation sheets in concurrent timeframes. The quantitative data collection part of the study consisted of teacher trainees who study ELT training programme at a large public university in Bursa, Turkey. The participants of the qualitative phase of the study were pre-service EFL teachers (PST)" at the same university. The data were obtained through six different instruments: "survey, scale, semi-structured interviews, reflective journals, metaphor elicitation task and field notes. Belief survey was administered three times to pre-service EFL teachers:" at the beginning of the program, before their final year and at the end of the final year. A motivation scale was administered to the same participants. 158 ELT trainees responded to the belief survey and motivation scale. Semi-structured interviews were held with 34 pre-service EFL teachers, metaphor elicitation task with 31 PSTs. The focus group consisted of 28 PSTs. The researcher obtained the data from reflective journals and field notes through biweekly meetings from this focus group. SPSS for Windows 17.0 was utilized to analyze the survey data and the qualitative data was analyzed by the help of NVivo 10 software. The survey results indicated that pre-service EFL teachers hold moderately high beliefs in the first year of teacher education. Their beliefs increased after three years teacher education to relatively higher levels. After the practicum courses, an increase in their beliefs about the categories of language and communication strategies, foreign language ability, motivation and expectation was observed and they were observed to adopt more constructivist approaches in their beliefs and practices. The comparative analyses also showed that there is a significant relation between pre-service EFL teachers' beliefs and motivation. The qualitative data analysis also confirmed the case and also gave insights about the gradual and positive changes in participants' motivation and beliefs about language learning and teaching after the practicum courses. At the end of the process, PSTs claimed a need for training on some methodological aspects and more effective and motivating guidance during the practicum process was observed. In order to meet that needs, several implications were offered for pre-service teachers, teacher educators, program developers and other stakeholders in ELT contexts.