Öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerileri konusunda veli görüşlerinin belirlenmesi
Citation
Işık, D. (2023) Öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerileri konusunda veli görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırma öğrencilerin sosyal-duygusal becerilerine ilişkin veli görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale ili Merkez ilçesinde yaşayan 61 veli oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Veriler açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Türkiye'de ilkokul düzeyinde veli görüşlerinin dikkate alındığı ilk çalışma olan bu araştırmadan elde edilen bulgular ilkokul öğrencilerinin sosyal-duygusal öğrenme becerileri konusunda önemli bilgiler sunmaktadır. Bulgular, velilerin çoğunun sosyal-duygusal öğrenme kavramını duyduklarını bununla beraber etraflıca tanımlamakta güçlük çektiklerini göstermektedir. Veliler çocuklarının sosyal-duygusal öğrenme becerilerini açıklarken bu becerilerin birbiri ile ilişkisini vurguladıkları dikkati çekmektedir. Bunların yanında veliler; çocuklarının öz-farkındalık, sosyal farkındalık ve ilişki becerilerine sahip olduklarını düşünmekle beraber öz-yönetim ve sorumlu karar verme becerilerinde diğer becerilerin gelişimine göre eksikliklerin daha fazla olduğunu düşündüklerini belirtmişlerdir. Ayrıca veliler, çocukların bu konudaki ihtiyaçlarını genellikle onlarla iletişim kurarak giderdiklerini belirtmişlerdir. Bu doğrultuda öğrencilerin gelişim özellikleri dikkate alınarak, sosyal-duygusal becerilerinin nasıl geliştirileceği konusunda çalışmaların artırılması gerekmektedir. This study aims to examine parents' views on students' social-emotional skills. The study group of the research consists of 61 parents living in the central district of Çanakkale province. Phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in the study. Data were collected using a semi-structured interview form consisting of open-ended questions. The data obtained from the study were analyzed using content analysis. The findings of this study, which is the first study in Turkey to take into account the views of parents at the primary school level, provide important information about the social- emotional learning skills of primary school students. The findings show that most of the parents have heard of the concept of social-emotional learning, but they have difficulty in defining it in detail. While explaining their children's social-emotional learning skills, parents emphasized the interrelatedness of these skills. In addition to these, parents think that their children have self-awareness, social awareness and relationship skills, but they think that there are more deficiencies in self-management and responsible decision-making skills compared to the development of other skills. In addition, parents stated that they usually fulfill their children's needs in this area by communicating with them. In this direction, studies on how to improve students' social-emotional skills should be increased, taking into account their developmental characteristics.