Çanakkale ilinde kapya biber üretiminin ekonomik analizi
Citation
Çınar, M. (2022) Çanakkale ilinde kapya biber üretiminin ekonomik analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırma Çanakkale ilinde kapya biber yetiştiriciliğinin ekonomik yönden analiz edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, "Tabakalı Örnekleme Yöntemi" ile belirlenen 76 adet tarım işletmesinden anket uygulamasıyla elde edilmiştir. Kapya biber üretiminde bir dekar alanda ortalama verime ulaşabilmek için; 4454 adet fide, 44.51 kg saf gübre, 485 cc tarımsal mücadele ilacı, 3.26 saat makina çeki gücü, 19 lt mazot ve 100 saat insan işgücüne gereksinim duyulmaktadır. İşletme başına ortalama kapya biber üretim alanı 15.49 da, verim ise 3094.57 kg/da olarak belirlenmiştir. İşletmeler ortalaması dikkate alındığında birim alanda; kapya biber üretim maliyeti 5399.95 ₺/da, üretim değeri 2.692,28 ₺/da, brüt kar ise -2.306,27 ₺/da olarak hesaplanmıştır. Bu araştırmada incelenen işletmelerde kapya biber üretiminde sulamanın yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Anket uygulanan işletmelerde toprak analizi (%5.26) ve tarımsal sigorta (%23.68) yaptırma oranının düşük olması belirtilen konularda ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından üreticilere eğitim faaliyetlerinin verilmesi gerektiğini göstermektedir. Kapya biber üretimine ilişkin fonksiyonel analizde denklemde yer alan saf gübre (X1) ve işgücü (X5) faktörlerinin üretim elastikiyeti katsayıları (βi) %5 ihtimal düzeyinde önemli bulunmuştur. Teorik açıdan konuya yaklaşıldığında kapya biber üretiminde kullanılan saf gübre girdisindeki %1'lik artışın üretimi %0.19, işgücü girdisindeki %1'lik artışın ise kapya biber üretiminde %0.60 oranında artıracağı söylenebilir. İncelenen işletmelerde kapya biber üretiminin kârlı olabilmesi için öncelikli olarak tarımsal birlik ya da kooperatifler tarafından bölgede soğuk hava depolarının kurulması ve ürünün pazarlama aşamasında üretici birlik ya da kooperatiflerinin varlıklarını hissettirmeleri özel önem arz etmektedir. This research was conducted in order to analyze the capia pepper cultivation in Çanakkale province from an economic point of view. The data used in the study were obtained using a survey application from 76 agricultural enterprises determined by the "Stratified Sampling Method. In order to achieve an average yield in the production of capia peppers in a decare area, 4454 seedlings, 44.51 kg of pure fertilizer, 485 cc agricultural anti-drug, 3.26 hours of machine traction, 19 lt diesel fuel and 100 hours of human labor are required. The average production area of capia peppers per enterprise was 15,49 da, and the yield was 3094.57 kg /da. Considering the average of enterprises in the unit area; the cost of production of capia pepper was calculated as 5399.95 ₺/da, the value of production was calculated as 2.692,28 ₺/da, and the gross profit was calculated as -2.306,27 ₺/da. In this study, it was determined that irrigation is insufficient in the production of capia peppers. The fact that the soil analysis (5.26%) and agricultural insurance (23.68%) are low in the examined enterprises shows that educational activities should be provided to producers by the relevant institutions and organizations on the specified issues. The production elasticity coefficients (ßi) of the pure fertilizer (X1) and labor (X5) factors included in the equation were found to be significant at a probability level of 5% in the functional analysis of capia pepper production. From a theoretical point of view, it can be said that a 1% increase in the input of pure fertilizers used in the production of capia peppers will increase production by 0.19%, and a 1% increase in labor input will increase the production of capia peppers by 0.60%. In order for the production of capia peppers to be profitable in the enterprises under consideration, it is of special importance that cold storage facilities are established in the region primarily by the agricultural union or cooperatives and that the producers' union or cooperatives make their presence felt during the marketing stage of the product.