Türkçe öğretmeni adaylarının teknoloji entegrasyonu yeterlikleri ile öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişki
Künye
Elkıran, Y. M. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının teknoloji entegrasyonu yeterlikleri ile öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişki . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının teknoloji entegrasyonu yeterlikleri ile öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişkiyi çok yönlü olarak incelemektir. Çalışmada derinlemesine araştırma yapmak için nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemlerden açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılmıştır. Sırasıyla nicel verilerin toplanması ve analizi işlemlerinden elde edilen bulgular ışığında nitel olarak araştırma süreci derinleştirilerek yeni bulgularla süreç devam etmiştir. Araştırmanın ilk evresinde nicel bölümü 722 kişiden oluşan Türkçe öğretmenliği lisans programındaki öğretmen adayları ile, ikinci evresinde nitel bölümü ise 16 kişiden oluşan Türkçe öğretmenliği lisans programındaki öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Nicel veri toplama aracı olarak "Öğretmen Özyeterlik Ölçeği" ve "Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizi yapılırken aritmetik ortalama, yüzde, frekans t-testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskall Wallis, Mann-Whitney U testi ve basit korelasyon yöntemleri kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları olarak "Öğretmenlik Özyeterlik Görüşme Formu", "Teknopedagojik Eğitim Görüşme Formu" ve "E-İçerik Görüşme Formu" kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizinde betimsel içerik analizi tekniğine uygun olarak analizler yapılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen bulgulara göre, Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik özyeterliklerinin ileri düzeyde olduğu, cinsiyete göre farklılaşmadığı, akademik başarı düzeyleri 3.00-3.49 arasında olanların 2.00-2.49 ve 2.50-2.99 arasında olanlara göre öğrenci katılımı, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimi boyutlarında kendilerini daha yeterli gördükleri, 25 yaş ve üstü Türkçe öğretmeni adaylarının 21 yaş ve altı Türkçe öğretmeni adaylarına göre strateji boyutunda kendilerini daha yeterli gördükleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Teknopedagojik eğitim yeterliklerinin ileri düzeyde olduğu, cinsiyete göre farklılaşmadığı, akademik başarı düzeyleri 3.00-3.49 arasında olanların 2.00-2.49 ve 2.50-2.99 arasında olanlara göre ölçeğin geneli olan Teknopedagojik Eğitim düzeyleri ile tasarım ve uygulama alt boyutlarında kendilerini daha yeterli gördükleri, 25 ve üstü yaş diliminde olan Türkçe öğretmeni adayları, 21 ve altı yaş dilimindeki öğretmen adaylarına göre teknopedagojik eğitim tasarım boyutunda ve genel olarak teknopedagojik eğitim konusunda kendilerini daha başarılı gördükleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Türkçe öğretmeni adaylarının teknopedagojik eğitim becerileri ve özyeterlikleri arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinden elde edilen bulgulara göre, Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik özyeterlikleri algılarının nicel verilerde elde edilen sonuçlara benzer şekilde ileri düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Teknopedagojik eğitim ile ilgili verilen yanıtlara göre; nicel verilerle elde edilen bulgular ile nitel görüşmelerdeki bulgular birbiri ile eşleşmemektedir. Araştırmaya katılan Türkçe öğretmen adaylarının bireysel farklılıklara uygun yaklaşım ve yöntemleri teknolojiden destek alarak uygulamalarında yetersiz olabilecekleri; etik kurallar ile ilgili yeterince bilgi ve eğitime sahip olmadıkları; derslerde kullanabilecekleri geçerli ve güvenilir net kaynaklar konusunda yetersiz oldukları; e-içerik oluşturma, arama, bulma, seçme konularında deneyim ve bilgi sahibi olmadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. The aim of this research is to examine the relationship between pre-service Turkish language teachers' technology integration competencies and teacher sense of efficacy. This study was conducted by sequential, explanatory mixed method type consisting combination of both qualitative and quantitative methods. Quantitative data were collected and analyzed respectively. Qualitative data were collected and analyzed according to the findings from the quantitative data. In the first phase of the study, the quantitative part was conducted with 722 pre-service teachers. In the second phase of the study, the qualitative part was conducted with 16 pre-service teachers. The study data was collected by "Teachers' sense of efficacy" and "technological pedagogical content knowledge (TPACK-deep)". Frequency, mean, standard deviation, t-test, the Kruskal-Wallis test, the Mann-Whitney U test, and multiple linear regression analysis were used to determine if a statistically significant difference existed. Semi-structured interview forms were used as qualitative data collection tools. Data collection forms are "teaching self-efficiency interview form", " technopedagogical education interview form" and "E-content interview form". Analysis was conducted in accordance with descriptive content analysis technique in the analysis of qualitative data obtained. According to the findings obtained from quantitative data of the research, it was understood that pre-service Turkish language teachers' teaching self-efficiency competence were high level. Pre-service Turkish language teachers' teaching self-efficiencys is advanced. It is not differ significantly by gender. According to the academic achievement levels between 3.00 and 3.49, between 2.00-2.49 and 2.50-2.99, it was concluded that they saw themselves more strongly in all lower dimensions. Candidates that aged 25 years and older have emerged as a result of the strategy dimension, which is higher level than the 21 years and under. According to the findings obtained from quantitative data of the research, it was understood that pre-service of Turkish teachers' technopedagogical education competence were high level. It is not differ significantly by gender. Candidates with academic achievement levels of 3.00-3.49 are high level in design and application sub-dimensions with technopedagogical education competence levels than those between 2.00-2.49 and 2.50-2.99. Pre-service Turkish language teachers' in the age of 25 and above are feeling higher level in design factor and technopedagogical education competence than pre-service Turkish language teachers' in the age zone of 21 and below. It was concluded that there is a positive and significant relationship between the technopedagogical education competence and teaching self-efficiency competence. According to the findings obtained from the qualitative data of the study, it was concluded that the results of teaching self-efficiency competence results are similar to the results obtained in the quantitative data. According to the answers given about the technopedagogical education; the findings of the quantitative data and the findings in the qualitative interviews do not match. Pre-service of Turkish teachers' approach to the individual differences and their methods are inadequate in their applications by taking support from technology. It has been concluded that pre-service Turkish language teachers' do not have sufficient knowledge and education in relation to ethical rules. It was concluded that pre-service of Turkish teachers' are inadequate in the course of valid and reliable resources they can use in their courses. It has also been concluded that pre-service Turkish language teachers' do not have experience and knowledge of e-content creation, search, discovery, and selection issues.