Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri, sosyal beceri düzeyleri ve sosyal sermaye birikimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Uslu, E.M. (2022) Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri, sosyal beceri düzeyleri ve sosyal sermaye birikimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Araştırmanın amacı, öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri, sosyal beceri düzeyleri ve sosyal sermaye birikimlerini belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Öğretmenlik mesleğinin temel yeterliklerini oluşturan kültürel ve sosyal birikim sonucu edinilen kültürel sermaye, sosyal beceri ve sosyal sermaye öğretmenlerin kişisel gelişimleri ile birlikte öğretmenlik alan becerilerini destekleyerek pedagojik yeterliği arttırmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada ele alındığı karma yöntem kullanılmıştır. Açımlayıcı sıralı desenin kullanıldığı araştırmada örneklem basit rastlantısal ve tabakalı örneklem yöntemleri kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırma verileri, Avcı ve Yaşar (2014)'ın geliştirdiği "Kültürel Sermaye Ölçeği", araştırmacı tarafından geliştirilen "Sosyal Beceri Ölçeği" ve Ekinci (2008) tarafından geliştirilen "Sosyal Sermaye Ölçeği" ile toplanmıştır. Nitel veri toplama sürecinde ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde SPSS paket programından yararlanılmış, verilerin normallik varsayımını sağlandığında kullanılan testlerden Bağımsız Örneklemler t-Testi ve Bağımsız Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi, Korelasyon ve Çoklu Regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde betimsel içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri, sosyal beceri düzeyleri ve sosyal sermaye birikimlerinin ortalamanın üzerinde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri, sosyal beceri düzeyleri ve sosyal sermaye birikimlerinin; cinsiyet, sivil toplum kuruluşuna üye olma durumu, görev yapılan okulun bulunduğu yer, mesleki hizmet süresi, görev yapılan okuldaki öğretmen sayısı, branş değişkenlerine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin ölçek puan ortalamalarına ilişkin pozitif yönlü istatistiki olarak anlamlı ilişki belirlenmiştir. Kültürel sermaye ve sosyal becerinin, sosyal sermayenin anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of the research is to determine the cultural capital competencies, social skill levels and social capital accumulation of teachers and to reveal the relationship between them. Cultural capital, social skills and social capital, which are acquired as a result of cultural and social knowledge that constitute the basic competencies of the teaching profession, increase pedagogical competence by supporting teachers' personal development and teaching field skills. Mixed method, in which quantitative and qualitative methods are used together, was used in the research. In the study, in which the exploratory sequential design was used, the sample was formed using simple random and stratified sampling methods. The data of the study was collected by "Cultural Capital Scale" developed by Avcı and Yaşar (2014), "Social Skills Scale" developed by the researcher and "Social Capital Scale" developed by Ekinci (2008). In the qualitative data collection process, a semi-structured interview form was used. In the analysis of the quantitative data of the research, SPSS package program was used, Independent Samples t-Test and Single Factor Analysis of Variance for Independent Samples, Tukey Test, Pearson Correlation Coefficient from simple linear correlation techniques were used when the normality assumption of the data was provided. In order to examine the causal relationship between the dimensions of cultural capital, social skills and social capital, a path analysis was created using the structural equation model. Descriptive analysis technique was used in the qualitative part of the study. According to the results of the research, it was determined that the cultural capital adequacy, social skill level and social capital accumulation of the teachers were above the average. In addition, teachers' cultural capital competencies, social skill levels and social capital accumulation; It has been determined that it differs according to gender, being a member of a non-governmental organization, the location of the school, the duration of professional service, the number of teachers in the school, and branch variables. A positive and statistically significant relationship was determined regarding the teachers' scale score averages. It has been determined that cultural capital and social skills are significant predictors of social capital. At the end of the study, suggestions were made for practitioners and researchers.