Öğretim sürecinde kullanılan teknolojiye bağlı algılanan yorgunluk düzeyi ve egzersiz etkisi
Citation
Kabaçalı, N.B. (2023) Öğretim sürecinde kullanılan teknolojiye bağlı algılanan yorgunluk düzeyi ve egzersiz etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmada, öğrencilerin öğretim süreçlerinde kullanmış oldukları teknolojik araçlara bağlı yorgunluk düzeylerinin belirlenmesi ve yapılan egzersizlerin yorgunluğa etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Ortaokul 6. sınıf öğrencileriyle yürütülen çalışmada, 108 öğrenci egzersiz yapan, egzersiz yapmayan ve kontrol olmak üzere üç grupta değerlendirilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri geleneksel ortamda öğrenimlerine devam ederken, deney grupları üç hafta boyunca sırasıyla; bilgisayar, akıllı cep telefonu, tablet bilgisayar ile derslerini işlemişlerdir. Karma araştırma yöntemin benimsendiği çalışmanın nicel boyutunda öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Yorgunluk şiddet ölçeğiyle toplanan veriler, bağımlı örneklem t-testi ve iki faktörlü varyans analizi ile çözümlenmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda öğretim sürecinde teknolojik araçlar ile etkileşim içinde olan ve bu etkileşim sonrası egzersiz yapan grubun yorgunluk puanlarında anlamlı düzeyde azalma olduğu gözlenmiştir. Egzersiz yapmayan grubun yorgunluk puanlarında ise her üç araç için de anlamlı düzeyde bir artışın olduğu belirlenmiştir. Teknolojik araç kullanmayıp yüz yüze öğrenimlerine devam eden kontrol grubu öğrencilerinin yorgunluk puanlarında ise ders öncesi ve sonrası yorgunluk düzeylerinde anlamlı düzeyde bir azalma söz konusu olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel boyutu ise egzersiz yapan öğrenciler ile gerçekleştirilmiş olup açık uçlu soru formu kullanılarak toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analizler, öğrencilerin egzersizin sağlık için faydalı olduğunu ve yorgunluğu azalttığını olumlu bir şekilde belirttiklerini göstermiştir. Elde edilen bu sonuçlar teknolojik araçlarla ders işlerken yorgunluğun önlenmesi ve öğrencilerin sağlığının korunması adına, dersler sırasında kısa egzersiz molalarının önemini ortaya koymaktadır. Özellikle teknolojik araçların yarattığı potansiyel yorgunluğu azaltmak adına, bu egzersiz molalarının düzenli olarak verilmesi hem öğrencilerin akademik performanslarını artırabilir hem de uzun vadede sağlıklarını koruyabilir. Bu bağlamda, eğitim kurumlarına ve öğretmenlere, ders içeriklerini planlarken bu molaları dahil etmeleri önerilmektedir. The purpose of this study was to determine the fatigue levels of students related to their use of technological tools during their instructional processes and to explore the impact of exercises on this fatigue. The study involved 6th-grade secondary school students and included the evaluation of 108 students divided into three groups: one group that engaged in physical exercise, another that did not exercise, and a control group. While the control group received their education in the conventional classroom environment, the experimental groups used different electronic devices (computers, smartphones, and tablet computers) for their lessons, each for a duration of three weeks. A mixed research method was adopted, and a pre-test-post-test control group quasi-experimental design was used in the quantitative dimension of the study. The Fatigue Severity Scale was used to collect data, and the data were analyzed using paired samples t-test and two-way analysis of variance. The analyses indicated a significant decrease in fatigue scores for the group interacting with technological tools and exercising after this interaction. On the other hand, the group that did not engage in physical exercise demonstrated a notable rise in fatigue scores across all three devices. In contrast, the control group, comprising students who did not utilize technological tools and continued with traditional in-person learning, displayed a considerable reduction in fatigue levels before and after classes. In relation to the qualitative component of the study, which centered on students engaged in physical exercise and involved the use of open-ended questionnaires, content analysis techniques were applied for response analysis. The findings revealed that students conveyed favorable sentiments concerning the health advantages of physical activity, affirming that it effectively reduced fatigue. These outcomes underscore the significance of incorporating brief exercise intervals within classes to counteract fatigue and promote the well-being of students, particularly in light of the potential exhaustion associated with technology usage. Regularly implementing these exercise breaks can not only enhance students' academic performance but also safeguard their long-term health. Therefore, educational institutions and teachers are encouraged to integrate such breaks when devising lesson plans.