8. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği hakkındaki görüşleri
Citation
Nişancı, S. (2023) 8. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, 8. Sınıf öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği hakkındaki görüşlerinin incelemektir. Çalışma da nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021 – 2022 yılında Marmara bölgesinde bulunan bir ilin ilçesinde yer alan sekiz devlet ortaokulunun 8. sınıfında öğrenim görmekte olan 31 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Öğrenciler, iklim değişikliğinin sebepleri arasında mevsim değişiklikleri, küresel ısınma, sera gazları, zararlı ve zehirli gazlar, deodorantlar, fosil yakıtlar, sanayi ve fabrikalar, insan tüketimi ve ormanların yok edilmesini belirtmişlerdir. Önerilen önlemler arasında fabrika bacalarına filtre takılması, yenilenebilir enerji kaynakları kullanımı, enerji tasarrufu, geri dönüşüm, su tasarrufu ve orantısız üremenin durdurulması yer almaktadır. Öğrenciler küresel ısınmanın sonuçları olarak buzulların erimesi, sıcaklık artışı, deniz seviyesinin yükselmesi, hayvan ve insan neslinin tükenmesi, kuraklık ve çölleşme, hastalıklar ve ölümler, iklim değişikliği, bazı çevre değişiklikleri ve kirlilikler, hava olayları, doğal yaşam alanlarının zarar görmesi, içilebilir su kaynaklarının azalması, hava kirliliği, biyoçeşitliliğin azalması, yiyecek kıtlığı, orman yangınları, mutasyonlar, doğal afetler, fosil yakıtların azalması, savaşlar, atmosferin delinmesi ve denizlerin çekilmesi örnek olarak göstermiştir. The purpose of this study is to examine the opinions of 8th-grade students on global warming and climate change. The phenomenology model of qualitative research methods was used in the study. The study group of research consists of 31 students studying in the 8th-grade of eight public middle schools located in a district of a province in the Marmara region in the 2021-2022 academic year. The purposive sampling method was used in determining the study group. The data of the research was collected with semi-structured interview questions. The obtained data were evaluated by content analysis method. Students have identified various causes of climate change, including seasonal changes, global warming, greenhouse gases, harmful and toxic gases, deodorants, fossil fuels, industrial activities, human consumption, and deforestation. Proposed measures to address climate change include installing filters on factory chimneys, using renewable energy sources, conserving energy, recycling, conserving water, and reducing breeding. The consequences of global warming are extensive and include melting glaciers, rising temperatures, rising sea levels, the extinction of animal and human species, drought and desertification, disease and death, environmental changes and pollution, weather events, damage to natural habitats, reduced drinkable water sources, air pollution, biodiversity loss, food shortages, forest fires, mutations, natural disasters, depletion of fossil fuels, wars, atmospheric puncture, and ocean withdrawal.