Dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi
Citation
Özer, S. (2022) Dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmada dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerini geliştirmeye etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin bu öğrenme sürecine dair düşünceleri de araştırma kapsamındadır. Belirlenen bu amaçlar doğrultusunda çalışma nicel ve nitel araştırma metodolojilerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı sıralı desen modelinde tasarlanmıştır. Nicel boyutunda, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desenin benimsendiği bu çalışmada 58 öğrenci sürece dahil edilmiştir. Deneysel süreç öncesi öğrencilerin başlangıçtaki problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme beceri puanlarının deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Yaklaşık dört haftalık uygulama süreci sonrasında ise gerçekleştirilen sontest problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerileri puanları arasında anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Elde edilen bu bulgular doğrultusunda dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının deney grubundaki öğrencilerin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerini olumlu yönde geliştirdiği tespit edilmiştir. Çalışmanın nitel boyutunu oluşturan bölümünde, öğrencilerin araştırma için geliştirilen öğrenme ortamı ve sürece ilişkin görüşlerini incelemek için yarı yapılandırılmış görüşme süreci gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme süreci sonunda ise öğrenciler, kolay öğrenme, eğlenceli öğrenme ve başarıyı artırma gibi faktörleri ön plana çıkararak sürece yönelik olumlu görüş bildirmişlerdir. Sonuç olarak, mevcut müfredatın problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde etkili olduğu belirlenmiştir. Ancak dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının bu becerilerin kazanılmasında daha başarılı olduğu saptanmıştır. Gerçekleştirilen bu çalışma, dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerini potansiyel olarak geliştirebileceğini ortaya koymuştur. Bu doğrultuda eğitim programlarına dijital oyun tabanlı kriptoloji uygulamalarının entegrasyonu, öğrencilerin beceri gelişimini desteklemesi adına dikkate alınmalıdır. The current study aims to determine the impact of digital game-based cryptology applications on secondary school students' problem-solving and information-processing skills. Additionally, the study investigated the students' views about the learning process. The study was structured using a mixed methods research, integrating both quantitative and qualitative research techniques within an explanatory sequential design. In the quantitative aspect, the study employed a quasi-experimental design featuring pre-test and post-test assessments with a control group, encompassing 58 students. Before the experimental phase, there were no noteworthy differences in the initial problem-solving and information-processing skill scores between the experimental and control groups. However, following an approximately four-week period, substantial differences emerged in the post-test problem-solving and information-processing skill scores between the experimental and control groups. Based on these findings, digital game-based cryptology applications positively improved the problem-solving and information-processing skills of the students in the experimental group. In the qualitative part of the study, a semi-structured interview process was conducted to examine the students' opinions about the learning environment and the process developed for the research. By the conclusion of the semi-structured interview phase, students expressed favorable opinions regarding the process, emphasizing aspects such as the ease of learning, enjoyment, and heightened achievement. In summary, while the current curriculum proved effective in enhancing problem-solving and information-processing skills, digital game-based cryptology applications outperformed it in cultivating these abilities. This study highglights the potential of digital game-based cryptology applications to augment the problem-solving and information-processing skills of secondary school students. Consequently, the integration of such applications into educational programs should be contemplated to bolster students' skill development.