Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kök hücre bağışı hakkındaki bilgi ve görüşlerinin incelenmesi; Çanakkale ili örneği
Citation
Çiçek, R. (2022) Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kök hücre bağışı hakkındaki bilgi ve görüşlerinin incelenmesi; Çanakkale ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırma ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kök hücre bağışı hakkındaki bilgi ve görüşlerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki bu araştırma, Ekim 2020 – Haziran 2021 tarihleri arasında, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ebelik ve Hemşirelik öğrencilerinden 345 kişi ile yapılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu ile online Google Form aracılığıyla toplandı. Veriler SPSS 25 programı kullanılarak, sayı, yüzde aritmatik ortalama, ki kare testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız grupların analizinde T testi kullanılarak analiz edildi. Araştırmaya katılan öğrencilerinin %28,1 hemşirelik, 71,9'u ebelik öğrencisidir. Öğrencilerin %17,4'ünün kök hücre konusunda yeterince bilgisi olduğunu düşündüğü, %2,6'sının çevrende kök hücreye ihtiyaç duyan yakınları olduğu, %91,9'unun kök hücresi bağışçısı olma için kan numunesi vermek istediği, % 97,1'inin kök hücre numunesi vermek için olumlu duygular hissettiği tespit edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin %42,3'ünün TÜRKÖK'ü duyduğu ve %95,4'ünün kök hücre ile ilgili eğitim almak istediği saptanmıştır. Çalışmada ebelik ve hemşirelik öğrencilerin kök hücre hakkında bilgi düzeylerinin orta düzeyde (toplam puan 10,97±4,28) olduğu saptanmıştır. Kök hücre hakkında bilgi düzeylerini içeren yargılar incelendiğinde öğrencilerin; kök hücre hakkında genel bilgi ve periferik yöntemle (kan yoluyla, aferez işlemi) kök hücre toplamlama konusunda bilgilerini içeren soruları daha fazla doğru bildikleri saptandı. Kemik iliğinden kök hücre toplama yöntemleri ve kök hücre bağış süreçleri hakkında bilgilerinin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların kök hücre hakkında bilgi düzeyleri ile sınıf, meslek, yaş, mezun olunan okul, ebeveynlerin eğitim durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptandı (p<0,05). Ebelik ve hemşirelik gibi sağlık ile ilgili bölümlerin eğitim müfredatlarında kök hücre konusunda yeterince yer verilmesi önerilmektedir. The aim of this study was to investigate the nursing and midwifery students' knowledge and opinions about stem cell donation. The descriptive and cross-sectional study was conducted with 345 midwifery and nursing students from Çanakkale onsekiz Mart university in between September 2020 and June 2020. In this study a questionaire which prepared by researcher and online Google Forms are used. Datas analyzed with SPSS 25 , chi- square test, one way Anova and T-test. At this research, %28.1 of the students were nursing and %71.9 were midwifery students. The following results were found; %17.4 of the students think that they know enough about Stem Cell, %2.6 of the students have familiar who need Stem Cell, %91.9 of the students want to give blood to become stem cell donor, %97.1 of the students have positive thinking to give a stem Cell sample, %42.3 of the students know Türkök and %95.4 of the students want an education about stem Cell.In this study it was detected that midwifery and nursing students' knowledge levels about Stem Cells were intermediate level( Total score 10.97+- 4.28). İt was detected that Students answered questions more correctly which include questions about stem cells' general information and stem cells' collection by epipheric method(blood , apheresis) . İt was detected that the information of harvesting stem Cell from bone marrow and processes of the stem Cell donation is insufficent. A statiscally significiant relation was found between the knowledge levels of the participants about Stem cells and their class, occupation, age, alma mater and parents' educational status. It is recommended that stem cells should be included in curriculum of Medical departments such as midwifery and nursing.