Okulöncesi dönemde sanal oyun oynayan çocuklar ile geleneksel oyun oynayan çocukların akran oyun davranışlarının karşılaştırılması
Citation
Kara, S. (2022) Okulöncesi dönemde sanal oyun oynayan çocuklar ile geleneksel oyun oynayan çocukların akran oyun davranışlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmada, okulöncesi dönemde sanal oyun oynayan çocuklar ile geleneksel oyun oynayan çocukların akran oyun davranışlarının araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de yaşayan 36-72 aylık okulöncesi eğitime devam eden çocukların ebeveynleri oluştururken, örneklemini uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 272 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmada ebeveynlere kişisel bilgi formu, Penn Etkileşimli akran oyun ölçeği (Ebeveyn Formu) uygulanmıştır. Veriler IBM SPSS 21.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde ilk olarak demografik değişkenlerin frekans ve yüzdelerine bakılmıştır. Ardından etkileşimli akran oyunları ölçeğinin ve alt boyutlarının bağımsız değişkenler tarafından farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmış ve bu doğrultuda one way anova testleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde ebeveynin algısına göre gün içerisinde sanal oyun oynama süresi geleneksel oyun oynama süresinden fazla olan çocukların Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği puanları karşılaştırılmış olup oyun etkileşimi alt ölçeği, oyundan kopma alt ölçeği ve oyunu bozma alt ölçeği puanlarının gruplar arasında farklılaşmadığı görülmüştür. Çocukların günlük televizyon izleme, cep telefonu kullanma, tablet kullanma ve bilgisayar kullanma süresi açısından penn etkileşimli akran oyun ölçeği alt puanları karşılaştırılmış olup oyun etkileşimi alt ölçeği, oyundan kopma alt ölçeği ve oyunu bozma alt ölçeği puanlarının gruplar arasında farklılaşmadığı görülmüştür. In this study, it is aimed to investigate the peer play behaviours of children playing virtual games and children playing traditional games in the preschool period. The population of the study consists of the parents of the 36-72 month-old children living in Turkey who continue their pre-school education, while the sample consists of 272 parents selected by convenient sampling method. Personal information form, Penn Interactive Peer Play Scale (Parent Form) was applied to the parents in the study. The data were evaluated using the IBM SPSS 21.0 package program. In the analysis of the data, firstly, the frequencies and percentages of the demographic variables were examined. Then, it was checked whether the interactive peer games scale and its sub- dimensions differed by independent variables, and one-way anova tests were conducted in this direction. When the results obtained from the research were examined, according to the perception of the parents, Penn Interactive Peer Play Scale scores of the children who play virtual games during the day more than traditional play times were compared, and it was seen that the scores of the play interaction subscale, the play distruption subscale and the play disconnection subscale did not differ between the groups. Penn interactive peer play scale sub-scores were compared in terms of daily television watching, mobile phone use, tablet use and computer use of children, and it was seen that the scores of the play interaction subscale, the play distruption subscale and the play disconnection subscale did not differ between the groups.