Öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki
Citation
Kırımlı, G. (2022) Öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Araştırmanın amacı öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarıyla örgütsel bağlılıklarını incelemektir. Öğretmenlerin mülteci öğrencilere tutumlarıyla örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki analiz edilecektir. Ulaşılan veriler ışığında sonuçlar ve öneriler ortaya koymak hedeflenmektedir. Araştırmada, ilişkisel tarama metodundan faydalanılmıştır. Öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumunu tespit etmek için Sağlam ve Kanbur (2017) tarafından geliştirilen "Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği" kullanılacaktır. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarını tespit etmek için Meyer, Allen, Smith (1993) tarafından geliştirilmiş, Dağlı, Elçiçek ve Han (2018) tarafından Türkçeye uyarlanmış "Örgütsel Bağlılık Ölçeği"nden faydalanılacaktır. Demografik verilerin tespit edilmesi amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu" kullanılacaktır. Araştırmanın örneklemini İstanbul Küçükçekmece'de çalışan 623 öğretmen oluşturmaktadır. Veri sonuçlarının değerlendirilmesinde SPSS 21.0 programı kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yaşlarıyla mülteci öğrencilere yönelik tutumları ve örgütsel bağlılıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu anlaşılmaktadır. Mülteci öğrencilere yönelik tutumlarıyla yaş arasındaki farklılık incelendiğindeyse bu farkın iletişim ve yeterlik boyutundan kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin kıdemleriyle mülteci öğrencilere yönelik tutumları ve örgütsel bağlılıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çalıştıkları okul türleriyle mülteci öğrencilere yönelik tutumları ve örgütsel bağlılıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Mülteci öğrencilere yönelik tutum ölçeği ve örgütsel bağlılık ölçeği arasında ilişkiyi analiz etmek için korelasyon analizi yapılmıştır. Bu analiz sonucuna göre mülteci öğrencilere yönelik tutum ölçeği ve örgütsel bağlılık ölçeği arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişki vardır. Bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır. Mülteci öğrenci tutum ölçeğinin iletişim boyutu hariç bağımsız değişkenlerin her birindeki değişiklik veya başka bir deyişle her boyuta verilen olumlu cevaptaki artış örgütsel bağlılığa olumlu etki etmektedir. The aim of the study is to examine teachers' attitudes towards refugee students and their organizational commitment. Apart from this, the relationship between teachers' attitudes towards refugee students and their organizational commitment will be analyzed. In the light of the obtained data, it is aimed to present results and recommendations. Relational screening method was used in the research. "Refugee Student Attitude Scale" developed by Sağlam and Kanbur (2017) will be used to determine teachers' attitudes towards refugee students. In order to determine the organizational commitment of teachers, the "Organizational Commitment Scale" developed by Meyer, Allen, Smith (1993) and adapted into Turkish by Dağlı, Elçiçek and Han (2018) will be used. "Personal Information Form" prepared by the researcher will be used to determine demographic data. The sample of the research consists of 623 teachers working in Istanbul Küçükçekmece. SPSS 21.0 program was used to evaluate the data results. Within the scope of the research, it is understood that there are statistically significant differences between the ages of the teachers, their attitudes towards refugee students and their organizational commitment. When the difference between attitudes towards refugee students and age is examined, it is understood that this difference arises from the dimensions of communication and competence. It has been determined that there are statistically significant differences between the seniority of the teachers, their attitudes towards refugee students and their organizational commitment. In addition, it was found that there are statistically significant differences between the types of schools that teachers work and their attitudes towards refugee students and their organizational commitment. Pearson correlation analysis was conducted to analyze the relationship between the scale of attitude towards refugee students and the scale of organizational commitment. According to the results of this analysis, there is a low level of positive correlation between the scale of attitude towards refugee students and the scale of organizational commitment. This relationship is statistically significant. Except for the communication dimension of the refugee student attitude scale, the change in each of the independent variables, or in other words, the increase in the positive response to each dimension has a positive effect on organizational commitment.