Okul müdürlerinin kriz yönetim becerileri ve öğretmenlerin psikolojik sermaye ilişkisi
Künye
Yalçın, G. (2022) Okul müdürlerinin kriz yönetim becerileri ve öğretmenlerin psikolojik sermaye ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmadaki amaç, okulları yöneten okul müdürlerinin kriz yönetim becerileri ve öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Okul müdürlerinin kriz yönetim becerileriyle öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada, Aksu ile Deveci adlı kişilerin 2009 yılında geliştirdiği "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kriz Yönetim Becerileri Ölçeği (İOMKYBÖ)", Öztekin Bayır adlı kişinin 2018 doktora tezinden alınan Türkçeye uyarlamış olduğu "Psikolojik Sermaye Ölçeği (PSÖ)" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Çanakkale il merkezindeki, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi 15'i ilkokul ve 19'u ortaokul olmak üzere toplamda 34 okulda görev yapan, 396 ilkokul öğretmeni ve 543 ortaokul öğretmeninden oluşan 939 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Çanakkale il merkezinde yer alan ilkokul ve ortaokullarda çalışan 274 öğretmen oluşturmuştur. Veri sonuçları SPSS 22.0 programında analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin algı düzeylerine göre, okul müdürlerinin kriz yönetim becerileri ile öğretmenlerin cinsiyet, okuldaki çalışma yılı ve branş değişkenleri arasındaki ilişki incelendiğinde farklılığın anlamlı düzeyde olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile okul müdürlerinin kriz yönetim becerileri arasındaki ilişki incelendiğinde, öz yeterlilik ile krizden önceki dönem, kriz sırası dönem ve krizden sonraki dönem arasında pozitif yönlü olarak, orta seviyede bir ilişki belirlenmiş olup, öz yeterliliğin kriz yönetim becerilerinin pozitif yönde bir yordayıcısı olduğu söylenebilir. The aim of this study is to investigate the relationship between crisis management skills and the psychological capital of teachers of school managers who manage schools. The study uses a scanning model. In this study, which aims to determine the psychological capital levels of teachers with crisis management skills, the "Scale of Crisis Management Skills (IOMKYBO) of Primary School Managers" developed by Aksu and Deveci in 2009, was used in the "Psychological Capital Scale (PSO)" and "Personal Information Form" which Öztekin Bayir had adapted from 2018 doctoral dissertations to Turkish. The universe of the study consists of 939 teachers, 396 primary school teachers and 543 secondary school teachers, who have been working at 34 schools in total, 15 of which are official 19 of the Ministry of National Education in Çanakkale province in 2021-2022 academic year. The sample of the study was 274 teachers who worked in primary and secondary schools in the heart of Çanakkale. Data results have been analyzed in SPSS 22.0. According to teachers' perceptions, it was determined that the difference was not significant when examining the crisis management skills of school managers and the relationship between teachers' gender, school year and branch variables. When examining the relationship between the psychological capital of teachers and the crisis management skills of the school managers, it is possible that a positive relationship between self-sufficiency and the period before the crisis, the period before the crisis, and the period after the crisis is established and that self-sufficiency is a positive region of crisis management skills.