Havayolu taşımacılığında yapay sinir ağı yaklaşımı: Türk Hava Yolları örneği
Citation
İnanç, Y. (2022) Havayolu taşımacılığında yapay sinir ağı yaklaşımı: Türk Hava Yolları örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Havayolu taşımacılığı, tarihsel gelişim süreci itibariyle diğer taşıma modlarına göre daha yeni olmasına rağmen, son yıllarda tercih edilme oranı giderek artan bir taşıma şekli haline gelmiştir. Günümüz küreselleşen dünyasında böylesine yoğun bir talep karşısında firmalar hem rakipleri üzerinde fark yaratmak hem de daha fazla kar elde etmek hedefiyle beraber en düşük maliyet ile en kısa sürede ulaştırma hizmeti sağlamak zorundadırlar. Bu amaçla işletmeler bünyelerinde yöneylem araştırması departmanları açarak bu departmanlarda çalışacak personelleri, personellerin kullanacağı bilgisayarları ve bilgisayar programlarını temin etmek için ciddi miktarlarda maliyetlere katlanmak zorunda kalmaktadırlar. Bu çalışma, yurtiçindeki havayolu şirketlerinin bu maliyetlerden kaçınmasına yardımcı olmaktadır. Bu amaçla filo atama problemlerine çözüm getirebilmek hususunda yöneticilere çözüme yönelik öneriler sunacaktır. Bu araştırma, yapay sinir ağları yardımıyla uluslararası bir havayolu şirketinin verilerinden yararlanarak günümüz havayolu taşımalarının temel sorunlarından biri olan filo atama problemini ele almaktadır. Bu çalışma; bir yapay sinir ağı kullanarak, uçuş kapsama, uçuş denge ve uçuş müsaitlik kısıtlarını içeren bir havayolu uçuş ağı modeli oluşturmayı ve oluşturulan bu uçuş ağı modelinin performansını analiz etmeyi, gelecekte yapılacak çalışmalara yol göstermeyi ve dolayısıyla akademik yazına katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Although air transport is newer than other modes of transport in terms of its historical development, it has become an increasingly preferred mode of transport in recent years. In the face of such an intense demand in today's globalizing world, companies have to provide transportation services in the shortest time with the lowest cost, with the aim of both making a difference over their competitors and making more profit. For this purpose, businesses have to bear serious costs in order to provide the personnel to work in these departments, the computers and computer programs to be used by the personnel, by opening the operations research departments. This study helps domestic airline companies avoid these costs. For this purpose, it will offer solutions to the managers in order to solve the fleet assignment problems. This research, using the data of an international airline company with the help of artificial neural networks, deals with the fleet assignment problem, which is one of the main problems of today's airline transports. This study aims to create an airline flight network model that includes flight coverage, flight stability and flight availability constraints by using an artificial neural network and to analyze the performance of this flight network model, to guide future studies and thus to contribute to academic literature.