Yabancılara Türkçe öğretiminde aktif öğrenme
Citation
Yılmaz, E. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde aktif öğrenme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmanın amacı yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan ders materyallerinde aktif öğrenme öğretimsel iş taktiklerinin ne düzeyde yer aldığını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda verilerin toplanıp değerlendirilmesi sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesi aşamasında ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan Yedi İkim Türkçe Öğretim Seti içerisinde yer alan B1, B2, C1 ve C2 ders ve çalışma kitapları ile Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı oluşturmaktadır. Çalışma materyallerinde bulunan aktif öğrenme öğretimsel iş taktiklerinin yer alma sıklığı tespit edilmiş, her bölüm için ayrı tablo oluşturularak tespit edilen verilerin değerlendirilmesi yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre çalışmanın ilk bölümünü oluşturan öğretim setlerinde yer alan dinleme, konuşma, okuma ve yazma etkinliklerinin toplamında 603 aktif öğrenme öğretimsel iş taktiğine ulaşılmıştır. En çok tekrar eden öğretimsel iş taktiğinin değerlendirme (95) olduğu tespit edilmiştir. Aktif öğrenme öğretimsel iş taktiklerinin ders ve çalışma kitaplarında seviyelere göre dağılımı da yüzdelik olarak hesaplanmıştır. Öğretim setlerinde genel olarak öğrenciyi yeteri kadar etkin kılacak öğretimsel iş taktiklerine yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünü oluşturan TMV tarafından hazırlanan TYDOÖP'nda ise 1315 kazanım içerisinden B1, B2, C1 seviyelerinde dil becerilerine yönelik yer alan 804 amaç ve kazanım incelenmiştir. Bu bölümdeki bulgulara göre 214 kazanımın aktif öğrenme öğretimsel iş taktikleriyle eşleştirilebileceği ve bu kazanımların öğretiminde ilgili taktiklere başvurulabileceği görülmüştür. The main aim of this research is to investigate the level of active learning instructional work tactics in the course materials related to the field of teaching Turkish to foreigners. For this purpose, the document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was implemented in collecting and evaluating the data. Content analysis was also used in the analysis of the qualitative data. The study group of the research consists of the B1, B2, C1, and C2 course and workbooks included in the Yedi İklim Turkish Teaching Set prepared by Yunus Emre Institute and of Teaching Turkish as a Foreign Language Program prepared by the Turkish Maarif Foundation. The frequency of active learning instructional work tactics in the study materials was determined, and the data were evaluated via creating a separate table for each section. Based on the findings of the study, 603 active learning instructional work tactics were reached in total of listening, speaking, reading, and writing activities included in the instruction sets, which constitute the first part of the study. It was determined that the most repetitive instructional work tactic was evaluation (95). The distribution of active learning instructional work tactics in textbooks and workbooks by levels was also calculated in terms of percentage. It was concluded that instructional work tactics that make the students effective are not included in the instruction sets. In the Teaching Turkish As A Foreign Language Program prepared by the Turkish Maarif Foundation, which constitutes the second part of the study, 804 outcomes and acquisitions in terms of language skills at B1, B2, and C1 levels were examined out of 1315 acquisitions. In the light of the findings in this section, it was found that 214 acquisitions can be matched with active learning instructional work tactics and related tactics can be applied in teaching these acquisitions.