Fen bilimleri derslerinde akran liderliğinde takım öğrenmesi modelinin kullanımı hakkında lisans ve lisansüstü öğrencilerinin görüşleri
Citation
Önder Sesler, G. (2022). Fen bilimleri derslerinde akran liderliğinde takım öğrenmesi modelinin kullanımı hakkında lisans ve lisansüstü öğrencilerinin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Aktif öğrenme yöntemleri arasında yer alan Akran Liderliğinde Takım Öğrenmesi (ALTÖ) modeli dünyada fen eğitimi süreçlerinde 1990'lı yıllarda kullanılmaya başlanmış ve çeşitli araştırmalarda modelin öğrenciler üzerinde olumlu sonuçlarının olduğu belirlenmiştir. Ancak modelin ülkemizde kullanımı oldukça sınırlı kalmıştır. Özellikle ortaokul düzeyinde alanyazında uygulama örneklerine rastlanmamıştır. Bu araştırmanın temelinde ALTÖ modelinin ortaokul fen bilimleri derslerinde kullanımına yönelik lisans ve lisansüstü öğrenci görüşlerini belirlemek yer almaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinin iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'de bir devlet üniversitesinde Fen Bilgisi Öğretmenliği Programına kayıtlı 28 dördüncü sınıf öğrencisi ile Fen Bilgisi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programına kayıtlı 28 yüksek lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler ALTÖ modeli hakkındaki görüşler anketi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda modelin akran ve lider öğrencilere öğrenme hızı/kolaylığı, öğrenme düzeyi/niteliği, motivasyon, tutum, iletişim becerileri, diğer beceriler (eleştirel düşünme, problem çözme, bilimsel süreç vb.) gibi çeşitli açılardan olumlu ve olumsuz etkilerinin olabileceğine dair görüşler tespit edilmiştir. Öğretmenler açısından ise, modelin öğretmenlere ders süreçlerini planlama, uygulama, kontrol etme gibi çeşitli açılardan olumlu ve olumsuz etkilerinin olabileceğine dair görüşler tespit edilmiştir. Ayrıca, modelin kullanımı, öğretmen eğitimi, etkinlik seçimi/tasarımı, lider seçimi, grup seçimi, modelin uygulama süreci ve değerlendirme basamağı ile ilgili görüş ve öneriler belirlenmiştir. Sonuç olarak; ALTÖ modelinin öğrenciler ve öğretmenlere etkilerine yönelik görüşler değerlendirildiğinde, olumlu etkilerin çok kıymetli ve olumsuz etkilerden çok daha fazla sayıda olduğu görülmüştür. ALTÖ modelinin planlanma ve uygulanma süreçlerinde bu araştırmanın tüm bulgularının dikkate alınmasıyla muhtemel olumsuz etkilerin ortadan kaldırılabileceği/en aza indirilebileceği düşünülmektedir. The Peer-Led Team Learning (PLTL) model, which is one of the active learning methods, started to be used in science education processes around the world in the 1990s, and it has been determined that the model has positive results on students in various studies. However, the use of the model in our country has remained quite limited. Especially at the middle school level, no implementation examples have been found in the literature. The basis of this research is to determine the views of undergraduate and graduate students on the use of the PLTL model in middle school science courses. This research was conducted according to the case study, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 28 fourth-year students enrolled in the Science Teaching Program and 28 graduate students enrolled in the Science Education Master's Program with Thesis at a state university in Turkey. The data was collected through a questionnaire of opinions about the PLTL model and semi-structured interviews. Content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, views were determined that the model could have positive and negative effects on peer and leader students in various aspects such as learning speed/ease, learning level/quality, motivation, attitude, communication skills, and other skills (critical thinking, problem-solving, scientific process, etc.). In terms of teachers, views were determined that the model could have positive and negative effects on teachers in various aspects such as planning, implementing, and controlling the lesson processes. In addition, opinions and suggestions about the use of the model, teacher training, activity selection/design, leader selection, group selection, the implementation process of the model, and the evaluation step were determined. As a result; when the views on the effects of the PLTL model on students and teachers were evaluated, it was seen that the positive effects were very valuable and much more than the negative effects. It is thought that possible negative effects can be eliminated/minimized by considering all the findings of this research in the planning and implementation processes of the PLTL model.