İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik motivasyonları ile matematik dersi başarıları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Citation
Orta, M. (2022). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik motivasyonları ile matematik dersi başarıları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Motivasyon ve başarı arasındaki ilişki son yıllarda oldukça önem kazanmış konulardan bir tanesidir. Motive olma durumunun başarıyı da beraberinde getirip getirmeyeceğine dair birçok çalışma yapılmıştır. Bu araştırmada da ARCS Motivasyon Modeli çerçevesinde öğrencilerin başarı durumları ile motivasyonları arasında ilişki olup olmadığını belirlemeye yönelik çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Bahsedilen amaçla ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonu ve matematik dersi başarıları arasındaki ilişki öğrencilerin cinsiyeti, yaşı, matematik-genel karne notu, anne-baba eğitim durumu, öğrencinin kardeş sayısı, okul öncesi eğitim alıp almaması, gün içerisinde matematik dersine çalışmak ve kitap okumak için ayrılan süreler ve en sevilen ders gibi değişkenler açısından incelenerek motivasyon ve başarının bu değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmeye çalışmıştır. Araştırmanın örneklemi Çanakkale il merkezinde ve ilçelerinde 2019/2020 eğitim öğretim yılında yüz yüze araştırmaya katılan 142 öğrenciden oluşurken, 2020/2021 eğitim öğretim yılında çevrimiçi ortamda araştırmaya katılan 109 öğrenciden oluşmuştur. Çalışma grubunu ise yüz yüze veri toplanan 10 öğrenci ve çevrimiçi ortamda araştırmaya katılan 12 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada nicel ve nitel yöntemin birlikte kullanıldığı karma desen benimsenmiştir. Araştırma verileri "Matematik Dersi Motivasyon Ölçeği", "Matematik Dersi Başarı Testi", kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. "Matematik Dersi Başarı Testi" araştırmacı tarafından geliştirilmiş olup, geçerlik-güvenirlik çalışmaları için 2019/2020 eğitim öğretim yılında Çanakkale il merkezinde bulunan 5 farklı okulun 4. sınıfına devam eden 196 öğrenciden veri toplanarak bu veriler TAP (Test Analysis Program) ile çözümlenmiş ve test son halini almıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS 26 paket programı ile, nitel verileri ise içerik analizi ile analiz edilerek bulgular kısmında sunulmuştur. The relation between success and motivation is one of the issues that gained remarkable importance in the recent years. Many researches have been conducted on whether becoming motivated brings about success or not. In this research, whether there is a link between the students' success and motivation is examined utilizing the ARCS Motivation Model. For the reason mentioned, the relation between mathematics success and motivation of 4th grade primary schoolers was examined in terms of gender, age, final mathematics grade, parental education status, the number of siblings, preschool education, studying mathematics in a day, the time allocated for reading books and favourite lesson and whether motivation and success varies was attempted to be found out. The sample was 142 students from districts and city centre of Çanakkale who participated in the research face to face in 2019/2020 school year and 109 students participating online in 2020/2021 school year. The study group was composed of 22 students as 10 face to face and 12 online participants. The research adopted mixed method in which both qualitative and quantitative methods are used. The data was collected with " Mathematics Lesson Motivation Scale", " Mathematics Lesson Achievement Test", personal information form and semi-structured interview forms. The "Mathematics Lesson Achievement Test" was developed by the researcher. The data exploited to ensure reliability and validity of the test was collected from 196 primary school 4th graders from 5 different schools in the city centre of Çanakkale in 2019/2020 school years. The data of the pilot study was analysed with Test Analysis Program. The quantitative data of the research was analysed with SPSS 26; the qualitative data of the research was analysed through content analysis and the results were presented in the findings section.