Okul öncesi öğretmenlerinin özgeci davranışlarının karar verme becerilerine etkisi
Citation
Kurt, Ş.İ. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin özgeci davranışlarının karar verme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin özgecilik düzeylerinin karar verme becerileri üzerindeki etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim öğretim döneminde Çanakkale ilinde görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evren içerisinden rastgele örnekleme yöntemi ile gönüllü olarak araştırmaya dahil edilen 189 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu, öğretmen özgecilik ölçeği ve Melbourne karar verme ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin sosyo demografik özellikleri olarak yaş, mesleki kıdem, mesleği tercih durumu, öğrenim durumu ve medeni durumlarına ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 24 veri Analiz programı kullanılmış olup, verilerin normal dağılması nedeniyle parametrik istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu kapsamda bağımsız örneklem t testi, ANOVA testi, korelasyon ve regresyon analizleri ile veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin özgecilik düzeyleri ile karar verme becerileri arasında anlamlı ilişkilerin bulunduğu ve bu değişkenlerin birbirini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma grubunu teşkil eden okul öncesi öğretmenlerinin mesleki tercih, yaş, mesleki kıdem, medeni durum ve eğitim düzeyi dağılımlarına göre karar verme envanterinden elde edilen ortalama puanlar arasındaki farklılaşmalar ele alındığında etkileyen ve etkilemeyen durumlar ortaya konmuştur. Araştırma grubunu teşkil eden okul öncesi öğretmenlerinin mesleki tercih, yaş, mesleki kıdem, medeni durum ve eğitim düzeyi dağılımlarına göre öğretmen özgeciliği ölçeğinden elde edilen ortalama puanlar arasındaki farklılaşmalar ele alındığında etkileyen ve etkilemeyen durumlar ortaya konmuştur. In this study, it was aimed to reveal the effect of preschool teachers' altruism levels on their decision-making skills. Relational scanning model was used in the research. The universe of the research consists of pre-school teachers working in Çanakkale in the 2020-2021 academic year. The sample of the research consists of 189 pre-school teachers who were included in the research voluntarily with the random sampling method from the universe. Demographic information form, teacher altruism scale and Melbourne decision making scale were used as data collection tools in the research. The socio-demographic characteristics of the teachers include age, professional seniority, profession preference, education and marital status. SPSS 24 data analysis program was used in the analysis of the research data, and parametric statistical techniques were used due to the normal distribution of the data. In this context, data were analyzed with independent samples t-test, ANOVA test, correlation and regression analysis. As a result of the research, it has been concluded that there are significant relationships between the altruism levels of preschool teachers and their decision-making skills and that these variables affect each other. Considering the differences between the average scores obtained from the decision-making inventory according to the occupational preference, age, professional seniority, marital status and education level distributions of the pre-school teachers who constitute the research group, the influencing and non-influencing situations were revealed. When the differences between the average scores obtained from the teacher altruism scale according to the occupational preference, age, professional seniority, marital status and education level distributions of the pre-school teachers who are instructed are considered, the influencing and unaffected states are revealed.