Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde gölgeleme tekniğinin dinleme becerisine etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı yabancı dil öğretiminde gölgeleme tekniğinin dinleme becerisine etkisinin incelenmesidir. Belirlenen bu amaç doğrultusunda bu tez çalışmanın evrenini ve çalışma grubunu; Çanakkale'de yaşayan yabancı dil olarak Türkçe öğrenmiş B1 ve üstü seviyesinde Türkçe bilen yabancı öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemi ise Çanakkale'de ikamet eden B1 düzeyinde Türkçe bilen altı yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında katılımcıların belirlenmesinde amaçlı ve ölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. İlgili araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından soru formu oluşturulmuştur. Bunun yanında Yaman ve Tulumcu (2016) tarafından geliştirilen "Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Dinleme Becerisi Öz Yeterlik Ölçeği"nden yararlanılmıştır. Bunun yanında gölgeleme tekniği kullanılarak bu tekniğin katılımcıların Türkçe becerilerine etkisi incelenmiştir. Gölgeleme tekniği, dil öğrenicilerinin dinleme esnasında duydukları sözcük veya cümlelerin tekrar edilmesiyle yapılan pratik bir yöntemdir. Araştırma kapsamında elde edilen nitel verilerin analizinde yüzde frekans analizlerinden yararlanılırken, gölgeleme tekniğinin dinleme becerilerine etkisinin belirlenebilmesi için verilerin istatistiki boyutu değerlendirildikten sonra öntest sontest analizlerinden yararlanılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde gölgeleme tekniğinin dinleme becerisine etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada sonuç olarak, Gölgeleme tekniğinin dil öğrenme sürecinde önemli bir araç olduğu ve katılımcıların Türkçe dinleme becerilerini geliştirmede olumlu bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. The aim of this research is to examine the effect of shadowing technique on listening skill in foreign language teaching. In line with this determined purpose, the universe and study group of this thesis study; Foreign students living in Çanakkale who have learned Turkish as a foreign language and speak Turkish at B1 level and above. The sample consists of six foreign students residing in Çanakkale who speak Turkish at B1 level. Purposeful and criterion sampling method was used to determine the participants within the scope of the study. As a data collection tool in the related research; A questionnaire was created by the researcher. In addition, the "Listening Self-Efficacy Scale for Learners of Turkish as a Foreign Language" developed by Yaman and Tulumcu (2016) was used. In addition, the effect of this technique on the Turkish skills of the participants was examined by using the shading technique. The shadowing technique is a practical method by repeating the words or sentences that language learners hear while listening. While percentage frequency analyzes were used in the analysis of the qualitative data obtained within the scope of the research, pretest posttest analyzes were used after the statistical dimension of the data was evaluated in order to determine the effect of the shading technique on listening skills. As a result of this research, which was carried out to examine the effect of shadowing technique on listening skill in teaching Turkish as a foreign language, it was determined that the shadowing technique is an important tool in the language learning process and has a positive effect on improving the Turkish listening skills of the participants.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShp-rcn5urp5Oy88GRirRImTXk4RA0mAmHF85dMnfIUr0https://hdl.handle.net/20.500.12428/5155