Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe öğretim setindeki etkinliklerin çoklu zekâ kuramına göre incelenmesi
Abstract
Bireylerin farklılıkları onları biricik ve özel kılmaktadır. Howard Gardner'in geliştirdiği Çoklu Zekâ Kuramı da tam bu fikirden doğmuş ve eğitim camiasında büyük yankılar uyandırmıştır. Her bireyin doğuştan gelen sekiz zekâ stiline sahip olduğu ve bu zekâ stillerinin kişiden kişiye değişip gelişebileceğini savunan bu kuram, yabancı dil öğretiminde de benimsenmiştir. Öğrenciyi merkeze alan bir eğitim anlayışına dayanan kuramın uygulama boyutunda, günümüzde hâlâ birtakım eksikliklerin olduğunu söylemek mümkündür. Bu araştırmanın amacı Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan "Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Öğretim Seti"nde bulunan etkinlikleri Çoklu Zekâ Kuramı kapsamında incelemektir. Bu doğrultuda ders ve çalışma kitaplarındaki tüm etkinliklerin hangi zekâ alanlarına yönelik olduğu tespit edilmiş, zekâ alanlarının yer alma düzeylerinin dil seviyelerine göre farklılık gösterip göstermediği ortaya konmuştur. Çalışmada ulaşılmak istenen hedeflere nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi ile ulaşılmıştır. Araştırmanın çalışma materyalini Kültür Sanat Basımevi tarafından yayımlanan "Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Öğretim Seti"nin A1, A2, B1, B2 ve C1 seviyelerindeki ders ve çalışma kitapları oluşturmaktadır. Verilerin analizinde adı geçen setin ders ve çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin, Çoklu Zekâ Kuramının temel ilkeleri çerçevesinde oluşturulan ölçütlere göre incelenmesine dikkat edilmiştir. Bu kapsamda etkinlik ve yönlendirici ifadeler tema bazında incelenerek hangi zekâ alanını yansıttığı konusunda bir sonuca varılmıştır. Elde edilen sonuçlar yüzdeler kullanılarak tablo ve grafiklere aktarılmıştır. Araştırmanın sonucunda incelenen sette yer alan etkinliklerin en çok sözel-dilsel zekâ alanına yönelik olduğu; en fazla ihmal edilen zekâ alanının ise bedensel-kinestetik zekâ olduğu saptanmıştır. Çalışmanın sonuçlarından hareketle yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak kaynak kitaplarının hazırlanması aşamasında Çoklu Zekâ Kuramı kapsamında; etkinliklerde az yer verilen zekâ alanlarının geliştirilmesi, etkinliklerde hiç yer verilmemiş olan zekâ alanlarının da dikkate alınması, zekâ alanlarına dengeli bir şekilde yer verilmesi ve kuramın uygulanışı konusunda bilincin arttırılması hususunda karar veren mercilere, yabancı dil olarak Türkçe öğreticilerine, ebeveynlere ve araştırmacılara yönelik birtakım öneriler getirilmiştir. Individual differences make individuals unique and special. The Theory of Multiple Intelligences, developed by Howard Gardner, has emerged from this idea and has caused great echoes in the education community. This theory, which asserts that every individual has eight innate intelligence styles and that these intelligence styles can vary and develop from person to person, has also been adopted in the teaching of foreign languages. In the application dimension of the theory, which is based on an education perspective that centers the student, it is still possible to say that there are certain deficiencies. The aim of this research is to examine the activities in the set for "Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe" used in the teaching of Turkish as a foreign language according to the Theory of Multiple Intelligences. In this direction, it has been determined which intelligence fields the activities in the course and workbooks are aimed at and whether the levels of presence of the intelligence fields differ according to language levels. In the study, the document analysis method was used to reach the desired objectives. The study material of the research consists of the course and workbooks at the A1, A2, B1, B2 and C1 levels published by Kültür Sanat Basımevi. In the analysis of the data, attention was paid to examining the activities in the course and workbooks of the aforementioned set according to the criteria formed within the framework of the basic principles of the Theory of Multiple Intelligences. Within this scope, activities and guiding statements were examined theme by theme and a conclusion was reached as to which intelligence field they reflected. The results obtained were transferred to tables and graphs using percentages. As a result of the research, it was determined that the activities in the studied set are mostly related to verbal-linguistic intelligence; the least neglected intelligence field was found to be bodily-kinesthetic intelligence. In addition, it has been determined that the level of presence of intelligence fields in the activities in the set changes according to the language levels. Finally, suggestions for increasing the efficiency of the set-in terms of the Theory of Multiple Intelligences have been made.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxEn_qAy0Cyi4WXiL81HVqXG4yjVl9spovXeP9bRnKiZYhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5152