Yeni İstanbul uluslararası öğrenciler için Türkçe öğretim setindeki etkinliklerin yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi
Abstract
Etkili ve verimli dil öğretimini teşvik etmek, öğrencilerin dil yeterliliklerini geliştirmek için farklı etkinlik ve materyallerin tasarlanmasında Yenilenmiş Bloom Taksonomisini dikkate almak, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yararlı olabilir. Bu araştırmanın amacı Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan dil öğretim setlerinden biri olan "Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Öğretim Setinde" yer alan etkinlikleri Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelemektir. Bu bağlamda ders ve çalışma kitaplarındaki bütün etkinlikler, Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel alan basamaklarından hangilerine yönelik olduğu açısından değerlendirilmiş, dil seviyelerine göre basamaklar açısından bir farklılık olup olmadığı ortaya konmuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma materyalini Kültür Sanat Basımevi tarafından yayınlanan ve A1, A2, B1, B2, C1 seviyelerinden oluşan "Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Öğretim Seti" oluşturmaktadır. Verilerin analizinde ilgili dil öğretim setine ait ders ve çalışma kitaplarındaki etkinliklerin, Yenilenmiş Bloom Taksonomisini oluşturan basamaklara göre incelenmesine dikkat edilmiştir. Bu bağlamda ders kitaplarındaki toplam 1.253 etkinlik ve çalışma kitaplarındaki toplam 480 etkinlik, Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel alan basamaklarına göre analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, yüzdeler kullanılarak tablolara yansıtılmış ve grafiklere aktarılmıştır. Araştırmanın sonucunda etkinliklerin %33,28 oranla en çok bilişsel alanın hatırlama basamağında; en az ise %5,37 ile analiz etme basamağında yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Her bir dil seviyesinde etkinliklerin yer aldığı basamaklar dikkate alınarak gelecekte Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik hazırlanacak ders ve çalışma kitapları için bazı öneriler getirilmiştir. Taking into account the Revised Bloom's Taxonomy in designing different activities and materials for promoting effective and efficient language teaching and improving students' language proficiency can be beneficial in teaching Turkish as a foreign language. To analyze the activities in the "Yeni Istanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe" Teaching Set," which is one of the language teaching sets used for teaching Turkish as a foreign language, according to the Revised Bloom's Taxonomy is the aim of this research. In this context, all the activities in the course and workbooks were evaluated in terms of which cognitive domain levels of the Revised Bloom's Taxonomy is intended for and were revealed whether there were any differences in terms of levels of proficiency. The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The research material consists of the "Yeni Istanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe" Teaching Set" published by Kültür Sanat Publishing House, which includes levels A1, A2, B1, B2, and C1. In the analysis of the data, attention was paid to the examination of the activities in the course and workbooks of the relevant language teaching set according to the levels of the Revised Bloom's Taxonomy. In this context, a total of 1,253 activities in the coursebooks and 480 activities in the workbooks were analyzed according to the cognitive domain levels of the Revised Bloom's Taxonomy. The results were presented in tables and graphics using percentages. The study found that the activities concentrated the most, with a percentage of 33.28, in the remembering domain, and the least, with 5.37%, in the analyzing domain. Some recommendations were made for future course and workbook preparation for teaching Turkish as a foreign language based on the levels at which the activities were present.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTPaKLfkiRPeSNfJVQlykGjEmw2Vk3chOJThRjPABvd6Ahttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5133