Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde kullanılan Yedi İklim Türkçe Z-kitabı ile Yeni İstanbul Türkçe Z-kitabının incelenmesi
Özet
Bilgisayar yazılımları ile basılı ders kitaplarının birleşiminin bir ürünü olarak ortaya çıkan ve zaman içerisinde eğitimin pek çok alanında olduğu gibi yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi alanında da hazırlanmaya ve kullanılmaya başlayan zenginleştirilmiş kitaplar (z-kitap), yapılan bu çalışmanın temel konusunu oluşturmakla birlikte bu çalışmada, yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi alanında yaygın şekilde kullanılmakta olan iki zenginleştirilmiş kitabın karşılaştırmalı bir yolla incelenmesi sağlanarak alan üzerinde zenginleştirilmiş kitaplar üzerine gelinen son noktanın somut bir şekilde görülebilmesi ve aynı zamanda alan üzerinde yapılacak zenginleştirilmiş kitap hazırlama ve geliştirme çalışmalarına katkıda bulunulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Yedi İklim Türkçe ve Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe öğretim setlerine ait A1 dil seviyesindeki zenginleştirilmiş ders kitapları araştırma materyali olarak tercih edilmiş ve söz konusu bu kitaplar doküman incelemesi yöntemi kullanılarak; kitap seçenekleri, bulunulan platform, kullanıcı araçları, yardım ve tanıtım olanakları, kısayol ve hızlı erişim olanakları, kayıt tutma olanakları, etkileşimli etkinlik çeşitleri, dönüt verme olanakları, çoklu ortam ögeleri ve etkileşim olanakları olmak üzere 10 inceleme başlığı altında karşılaştırmalı bir yolla ele alınmıştır. Yapılan inceleme sonucunda Yedi İklim Türkçe z-kitabının; bulunulan platform, yardım ve tanıtım olanakları ile dönüt verme olanakları bakımından, Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe z-kitabının ise kitap seçenekleri ile kısayol ve hızlı erişim olanakları bakımından daha gelişmiş özelliklere sahip olduğu bilgisine ulaşılmıştır. Bununla birlikte her iki zenginleştirilmiş kitabın da benzer şekilde kullanıcı araçları, etkileşimli etkinlik çeşitleri ile çoklu ortam ögeleri bakımından güçlü özelliklere sahip olduğu ancak diğer taraftan, kayıt tutma olanakları ile etkileşim olanakları bakımından ise daha zayıf özelliklere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Enriched books (z-book), which emerged as a product of the combination of computer software and printed textbooks and started to be prepared and used in the field of teaching Turkish as a foreign language as well as in many areas of education over time, constitute the main subject of this research. In this research, it is aimed to examine two enriched books that are widely used in the field of teaching Turkish as a foreign language in a comparative method, to see the latest point reached on enriched books on the field in a concretely and to contribute to the enriched book preparation and development studies. For this purpose, A1 language-level enriched textbooks belonging to Yedi Iklim Turkish and Yeni Istanbul Turkish teaching sets for were preferred as research materials and these books were examined under the following 10 criteria using the document review method: Book options, platform, user tools, help and promotion opportunities, shortcut and quick access opportunities, record keeping opportunities, interactive activity types, feedback opportunities, multimedia elements and interaction opportunities. The following results were obtained in the research: While the Yedi Iklim Turkish z-book is more developed in terms of platform, help and promotion opportunities and feedback opportunities, the Yeni Istanbul Turkish z-book is more developed in terms of book options, shortcut and quick access opportunities. In addition, both enriched books have strong features in terms of user tools, interactive activity types and multimedia elements, but weak in terms of record-keeping opportunities and interaction opportunities.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShnlDM9I01oxM_8rA-pO1olukZPK89-3K22juMnAi3Qgphttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5131