Fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin algılarının belirlenmesi amacıyla ölçek geliştirme çalışması
Abstract
Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin algılarını belirlenmek amacıyla bir ölçek geliştirmektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Ölçeğin geliştirilme sürecinde alan yazın taraması yapılmış ve 30 maddeden oluşan Likert tipi bir taslak ölçek hazırlanmıştır. Ölçme aracının kapsam geçerliği için uzman görüşleri alınmış ve beş maddenin yeterli kapsama sahip olmadığı belirlenip ölçekten çıkarılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda ölçek üzerinde gerekli iyileştirmeler yapılmıştır. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin uzaktan eğitimle öğrenim görmüş 213 fen bilimleri öğretmen adayı katılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde araştırmacının hazırladığı 25 maddeden oluşan 5'li Likert tipinde ölçme aracı kullanılmıştır. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi yapılarak ölçek son haline getirilmiştir. Geliştirilen ölçme aracından elde edilen ölçümlerin yapı geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla paralel analiz ve açımlayıcı faktör analizi yapılmış olup dört faktör ve 23 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Ölçeğin faktörleri sırasıyla öğrenim, iletişim, zaman yönetimi ve uygulama olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının Cronbach alfa güvenirlik katsayıları sırasıyla 0,845, 0,799, 0,797 ve 0,675'tir. Ölçeğin genelinin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ise 0,895 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin algılarını belirlemek amacıyla geliştirilen bu ölçme aracı kullanılarak elde edilen ölçme sonuçlarının güvenilir olduğu ve bu sonuçlara dayalı yapılan çıkarımların ise geçerli olduğu söylenebilir. The aim of this study is to develop a scale to determine the perceptions of pre-service science teachers about distance education. The survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. During the development of the scale, a literature review was conducted and a Likert-type draft scale consisting of 30 items was prepared. Expert opinions were taken for the content validity of the measurement tool, and it was determined that five items did not have sufficient coverage and were removed from the scale. The scale was improved by considering expert opinions. 213 pre-service science teachers who studied at a public university with distance education participated in the research. During the scale development process, a 5-point Likert-type measurement tool consisting of 25 items prepared by the researcher was used. The scale was finalized by making an exploratory factor analysis of the scale. To provide evidence for the construct validity of the measurements obtained from the developed measurement tool, parallel analysis and exploratory factor analysis were performed. A measurement tool consisting of four factors and 23 items was obtained. The factors of the scale were named learning, communication, time management, and practice, respectively. The Cronbach's alpha reliability coefficients of the sub-dimensions of the scale are 0.845, 0.799, 0.797, and 0.675, respectively. The Cronbach alpha reliability coefficient of the overall scale was found to be 0.895. As a result, it can be said that the measurement results obtained using this measurement tool developed to determine the views of pre-service science teachers about distance education are reliable and the inferences made based on these results are valid.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxOUStuCcCB7VvUOcVitHDoaQwljnPsl-AKv9yl2SDSzRhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4933