Öğrenme odaklılığın proaktif davranışlar ve yaşam tatmini üzerindeki etkisinde bilgece farkındalık ve iş zanaatkârlığının aracılık rolü: Banka yöneticileri üzerinde bir araştırma
Abstract
Bu çalışmada öğrenme odaklılığın proaktif davranışlar ve yaşam tatmini üzerindeki etkisinde bilgece farkındalık ve iş zanaatkârlığının aracılık rolü incelenmiştir. Araştırma kapsamında kolayda örnekleme yoluyla, Güney Marmara bölgesindeki Balıkesir, Bilecik, Bursa, Çanakkale ve Yalova illerinde kamu ve özel sektörde çalışan 480 banka yöneticisine anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler öncelikle demografik değişkenlere yönelik bağımsız örnek t testi ve ANOVA testi, sonrasında doğrulayıcı faktör analizleri, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeli ile SPSS 22 ve AMOS 22 programları aracılığıyla değerlendirilmiştir. Çalışmada fark analizlerinde değişkenler üzerinde genel itibarıyla sektör, çalışılan birim, unvan ve çalışma süresi haricinde anlamlı farklar olmadığı, ancak özel sektörde çalışan banka yöneticilerinin öğrenme odaklılık, proaktif davranışlar ve iş zanaatkârlığı düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Diğer taraftan yapısal eşitlik modeli analizi kapsamında, öğrenme odaklılığın proaktif davranışlar ve yaşam tatmini üzerinde pozitif ve anlamlı etkisi olduğu ve bu etkilerde bilgece farkındalık ve iş zanaatkârlığının da kısmi aracılık etkisi tespit edilmiştir. Sonuç olarak, banka yöneticilerine ve örgüt olarak bankalara bu tezin konusu olan değişkenlerin katkı sağlayabileceği ifade edilebilir. In this study, the mediating role of mindfulness and job crafting in the effect of learning orientation on proactive behaviors and life satisfaction was investigated. Within the scope of the research, a questionnaire was applied to 480 bank managers working in the public and private sectors in the provinces of Balıkesir, Bilecik, Bursa, Çanakkale and Yalova in the Southern Marmara region. The obtained data were evaluated firstly through the independent sample t-test and ANOVA test for demographic variables, then confirmatory factor analyses, correlation analysis and the structural equation model by way of SPSS 22 and AMOS 22 programs. In the study, it was seen that there were no significant differences on the variables in the difference analysis except for the sector, unit of work, title and working time. However, it was observed that the levels of learning orientation, proactive behaviors and job crafting of bank managers working in the private sector were higher. On the other hand, within the scope of structural equation model analysis, a positive significant effect of learning orientation on proactive behaviors and life satisfaction, and a partial mediation effect of mindfulness and job crafting were determined on these effects. As a result, it can be stated that the variables that are the subject of this dissertation can contribute to bank managers and banks as an organization.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUePc2VAK5O5Nk0vD83reWsZlDc8DCScD4saTsjAGol9ghttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4864