COVİD-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin travmatik stres ve ruhsal belirtilerinin incelenmesi
Özet
Amaç: Bu araştırma COVID-19 pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin travmatik stres ve ruhsal belirtilerinin incelenmesi amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde 2020-2021 akademik yılında merkez kampüslerinde bulunan fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıtlı öğrencilerle gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemini bilgilendirilmiş onam formunu okuyup onaylayan 1432 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın verileri 09.11.2020-10.01.2021 tarihleri arasında Google Formlar aracılığıyla çevrimiçi platformda toplandı. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Travmatik Stres Belirti Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri kullanıldı. Bulgular: Üniversite öğrencilerinin %45,6'sında olası Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) belirtileri, %38,4'ünde olası TSSB belirtilerine eşlik eden depresyon saptandı. Kadın, ailesinin gelir düzeyi düşük, üst sınıflarda okuyan, geçmişte ve şuanda psikiyatrik hastalığı bulunan, COVID-19'a yakalanma ile ilgili endişe yaşayan, COVID-19'un zorluk yarattığını düşünen, COVID-19'un travma yarattığını düşünen, yakın çevresinde COVID-19 geçiren birey/bireyler bulunan, COVID-19 nedeniyle kayıp yaşayan, aile üyelerinin COVID-19'a yakalanmasından endişe duyan (p<0,01) ve ailesinde sağlık çalışanı birey/bireyler olan (p<0,05) öğrencilerin travmatik stres ve ruhsal belirti düzeylerinin anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi. Kronik fiziksel hastalığı bulunan öğrencilerin anksiyete (p<0,05), somatizasyon ve hostilite (p<0,01), ailesinde 65 yaş üstü birey olanların anksiyete ve somatizasyon (p<0,05), ailedeki kişi sayısı 5 ve fazla olan öğrencilerin olumsuz benlik (p<0,05) düzeyleri daha yüksekti. Pandemi döneminde bulunulan bölgeye göre anksiyete (p<0,01), yerleşim yerine göre olumsuz benlik ve hostilite düzeylerinin anlamlı farklılık gösterdiği bulundu (p<0,01). Sonuç: COVID-19 pandemi döneminde etkili olduğu belirlenen değişkenler doğrultusunda riskli özelliklere sahip üniversite öğrencilerinin ruh sağlığının korunması ve güçlendirilmesi için eylem planları geliştirilmeli ve uygulanmalıdır. Objective: This research was conducted to investigate the traumatic stress and mental symptoms of college students during the COVID-19 pandemic period. Materials and Methods: The descriptive type study was carried out at Çanakkale Onsekiz March University with students enrolled in faculties, colleges and vocational schools located in the city center in the 2020-2021 academic year. The sample of the research consisted of 1432 students who read and approved the informed consent form. The data of the research were collected on the online platform through Google Forms between 09.11.2020-10.01.2021. Personal Information Form, Traumatic Stress Symptom Scale, Brief Symptom Inventory were used as data collection tools. Results: Possible symptoms of Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) were detected in 45.6% of university students and depression accompanying possible symptoms of PTSD was detected in 38.4% of them. Female, low family income, studying in the upper classes, having psychiatric illness in the past and present, having concerns about catching COVID-19, thinking that COVID-19 is causing difficulties, thinking that COVID-19 is causing trauma, close neighbor Students who have a person/individuals who have had COVID -19, who have lost due to COVID-19, whose family members are worried about catching COVID-19 (p<0.01), and who have healthcare workers/individuals in their family (p<0.05) It has been defined that it is higher as the maintenance of stress and psychological symptoms. Anxiety found in chronic physical diseases is anxiety (p<0.05), somatization and hostility (p<0.01), anxiety and somatization of people over 65 years of age in their family (p<0.05), effect of those with 5 or more family members. the presence of self (p<0.05) was higher. Anxiety was determined according to the region experienced during the pandemic period (p<0.01), and the extent of negative self and hostility effects according to the place of residence (p<0.01). Recommendations: Action plans should be developed and implemented to protect and strengthen the mental health of university students with risky characteristics in line with the variables determined to be effective during the COVID-19 pandemic period.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxEatAlejUGkfXdQ3JNWx6RybmzTDb3JtMPr4-zHqZ3M4https://hdl.handle.net/20.500.12428/4825