İslamiyet'ten Hristiyanlığa geçişlerde psiko-sosyal faktörlerin ve tanrı tasavvurunun din değiştirmeye etkisi
Özet
Bu çalışmada Müslüman bir ailede doğmasına rağmen din değiştirerek Hristiyan olan 19 Protestan katılımcının din değiştirmesinde etkili olan psiko-sosyal faktörler ve zihinlerinde yer alan eski ve yeni din ve Tanrı tasavvurları araştırılmıştır. Nitel araştırma deseninde ve yarı yapılandırılmış mülakat ve katılımcı gözlem yöntemleriyle gerçekleştirilen araştırmada katılımcıların din değiştirmelerinde, sorunlu aile ilişkileri, romantik ilişkiler, travmatik tecrübeler, misyonerlik faaliyetleri ve entelektüel sebepler gibi çeşitli unsurlardan etkilendikleri tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların eski din ve Tanrı tasavvurlarının olumsuz, yeni din ve Tanrı tasavvurlarının ise olumlu olduğu fark edilmiştir. Bu durumun katılımcıyı eski dinini terk etmeye ve yeni dinine yönelmeye ittiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak olumsuz bir Tanrı tasavvuruna hem çevreden duyulan "Allah yakar" ve "Allah çarpar" gibi Allah'la ilgili olumsuz sözlerin hem din eğitiminde ana dilinin geri plana itilmesinin hem de babayla ilişki ve iletişime geçilemediği için Tanrıyla da ilişki ve iletişime geçilememesinin etkili olduğu tespit edilmiştir. In this study, the psycho-social factors that are effective in the conversion of 19 Protestant participants who converted to Christianity despite being born in a Muslim family and the old and new religions and God imagination in their minds were investigated. In the research conducted in a qualitative research pattern and using semi-structured interview and participant observation ethods, it was found that participants were affected by various factors such as problematic family relationships, romantic relationships, traumatic experiences, missionary activities and intellectual reasons in their conversion. In addition, it was noticed that the participants' old religion and God imagination were negative, while the new religion and God imagination were positive. It has been observed that this situation pushes the participant to leave his old religion and turn to his new religion. As a result, it has been found that negative words about Allah such as "Allah burns" and "Allah strikes" heard from the environment are effective for a negative imagination of God, as well as pushing the mother tongue to the background in religious education, and also not being able to relate and communicate with God, since the relationship and communication with the father cannot be achieved.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShqFpd9d0uFAhSWC594zYTGXesjriJ7xSUQ98b5JX945lhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4778