Öğretmenlerin okulda stresle baş etme yöntemleri: Burhaniye ilçesi örneği
Abstract
Bu araştırma öğretmenlerin görev yaptıkları okullarda stres kaynakları ve stresle baş etme yöntemlerini ifade etmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın giriş bölümünde stres kavramı, stres kuramları, stresin özellikleri, öğretmeni etkileyen stres kaynakları, strese neden olan etkenler, stresin nedenleri ve sonuçları ile ilgili yayınlar incelenerek çalışmaya aktarılmıştır. Araştırmanın uygulama bölümünde Balıkesir İlinin Burhaniye İlçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin stresle başa çıkma yöntemlerini ifade etmek amaçlı beşli likert tipi üç bölümden oluşan bir anket kullanılmıştır ve 120 öğretmene uygulanmıştır. İlk bölüm soruları kişilerin demografik bilgilerine yöneliktir, ikinci bölümde stres kaynaklarını belirlemeye yönelik sorular ve üçüncü bölümde stresle baş etme yollarına ilişkin sorular yer almıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin stresle başa çıkma yöntemleri farklı değişkenler doğrultusunda tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yaşadıkları stres kaynaklarının yönetim, öğrenci ve velilerden kaynaklandığı ifade edilmiştir. Öğretmenlerin stresle baş etme algılarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sevdikleri ile zaman geçirme, olumlu diyalog içerisinde bulunma ve pozitif bir atmosfer yaratma öğretmenlerin stresi azaltmak için kullandıkları stresle baş etme yöntemleridir. This research was prepared to express organizational stress sources of the teachers and identify the methods of coping with stress in the schools where teachers work. In the Introduction part, the concept of stress, stress theories, factors causing stress, the causes and consequences of stress have been examined and transferred to the study. In the application part of the study, 120 teachers were interviewed using a likert-type questionnaire, one of the the Crosshatching Model, to express the stress coping methods of teachers working in a primary and secondary schools in Burhaniye District of Balıkesir Province. The likert-type questionnaire is consisted three chapters. Demographic informations of teachers are asked in the first chapter. In the second part questions are intented to identfy teachers' stress sources and the third chapter is related to measure teachers' methods to cope with stress. During 2021-2022 akademic year the questionnaire was applied 120 teachers who work in Burhaniye.As a result of the research, it was tried to determine the methods of coping with stress by different variables. In the conclusion part it is expressed the teachers stress takes it's sources from parents, students and school adminisrators. It was identified that the coping with stress level of teachers is medium. Spending time with beloveds,taking part in positive dialogues, creating a positive atmosphere to reduce stress are among teachers' strategies to cope with stress.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUUWUCl_-3UTd0bXTkH3lkkLXEbGDesRgngp1yqKDBALZhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4765