Okul öncesi eğitim almakta olan 60-72 ay çocukların dil kullanım becerileri ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi eğitim almakta olan çocukların dil kullanım becerileri ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu doğrultuda, çalışmanın alt amaçları çocukların dil kullanım becerileri ve ebeveyn tutumlarıyla demografik özellikler (cinsiyet, doğum sırası,ebeveynin; yaşı, mesleği, gelir düzeyi ve eğitim düzeyi) arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmanın örneklemini Çerkezköy ilçesinde bulunan 5 farklı anaokulu ve anasınıfından 150 öğrenci ve anneleri oluşturmaktadır. Bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Eskinazi (2003) tarafından geliştirilen "Dil Kullanım Ölçeği"nin Özellikler alt ölçeği ve Demir ve Şendil (2008) tarafından geliştirilen "Ebeveyn Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Veriler tanımsal, çıkarımsal ve ilişkisel teknikler ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları katılımcı öğrencilerin çoğunun dil kullanım becerileri orta seviyede olduğu ortaya koymuştur. Ebeveyn tutumlarından en çok demokratik tutumun benimsendiği sonucuna ulaşılmıştır. En az benimsenin tutumun ise otoriter tutum olduğu tespit edilmiştir. Ebeveyn tutumlarında ise, ebeveyn yaşı ve ebeveyn eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Dil kullanım becerileri ile ebeveynin gelir düzeyi, çocuk sayısı ve eğitim durumu arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet ve doğum sırası değişkenlerine göre ise, ebeveyn tutumu ve dil kullanım becerilerinde anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada dil kullanım becerileri ile ebeveyn tutumları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. The main aim of this study is to determine the relationship between the language use skills of children during pre-school education and their parental attitudes. Accordingly, the sub-objectives of the study are to reveal whether there is a significant difference between children's language use skills and parental attitudes and demographic characteristics (gender, birth order, parent's age, career, salary and education level). The sample of the study consists of 150 students and their mothers from 5 different kindergartens and kindergartens in Çerkezköy district. In this study, the relational descriptive research model which is one of the quantitative research methods, was used. The characteristics subscale of the "Language Use Scale" developed by Eskinazi (2003), and the "Parental Attitudes Scale" developed by Demir and Şendil (2008) were used to collect the data of the study. Validity and reliability studies of the measurement tools were carried out. Data were analyzed with descriptive, inferential and relational techniques. The results of the study revealed that most of the participating students had moderate language skills. While it was observed that the democratic attitude was the most adopted among the parental attitudes, it was determined that the least adopted was the authoritarian attitude. There weresignificant differences in parental attitudes according to the variables of parental age, parental education status and level of the parents. In language use skills, it was also determined that there was a significant difference between the income level of the parents, the number of children and educational status. According to gender and birth order variables, it was observed that there was no significant difference in parental attitude and language use skills. Similarly, there was no significant relationship between language use skills and parental attitudes.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUR9V7GBawGE7pob7Lmeaq3Jr7yytP-Bm9bmynt1yIHJChttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4759