İlkokullarda düşünen okul düşünme iklim kültürünün epistemik baskı-epistemik özgürlük bağlamında incelenmesi
Abstract
Bu araştırma, ilkokul 4. Sınıf öğretmenlerinin düşünen okul düşünme iklimi standartlarının gerçekleştirme düzeylerinin incelenmesi, sınıf öğretmenlerinin epistemik baskı ve epistemik özgürlük düzeylerinin incelenmesi, sınıf öğretmenlerinin düşünen okul düşünme iklim standartlarının gerçekleştirme düzeyi ile epistemik baskı ve epistemik özgürlük düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, Yalova il merkezi ve ilçelerinde bulunan 101 ilkokul 4. Sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma'nın veri toplama sürecinde, "Eğitime İlişkin Epistemik Baskı ve Epistemik Özgürlük Düzeyi Belirleme Ölçeği" ile "Teaching And Learning Strategies For The Thinking Classroom" isimli çalışmada belirlenilen öğretmen standartlarından yola çıkılarak ve uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından oluşturulan "Düşünen Okul Düşünme İklimi Öğretmen Standartları" adlı Analitik Rubrik kullanılmıştır. İlkokul 4. sınıf öğretmenleri tarafından düşünen okul düşünme iklimi standartlarının gerçekleştirilme orta düzeyde bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin epistemik baskıyı kabul düzeyleri yüksek düzeyde, epistemik baskıda bulunma düzeyleri düşük düzeyde, epistemik özgürlüğe sahip olma düzeyleri ve eğitime yönelik epistemik özgürlük yaklaşım düzeyleri yüksek düzeyde bulunmuştur. Düşünen okul düşünme iklimi öğretmen standartlarının sınıf öğretmenleri tarafından gerçekleştirilme düzeyi ile epistemik baskıda bulunma düzeyleri arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki gözlenmiştir. İlkokul 4. sınıf öğretmenlerinin düşünen okul düşünme iklim kültürü standartlarını gerçekleştirme düzeyleri eğitime yönelik olarak epistemik baskı ve epistemik özgürlük parametrelerini açıklamada anlamlı olmadığı ve ilkokul 4. sınıf öğretmenlerinin eğitimlerini gerçekleştirdikleri sınıflarda çokkültürlü öğrenci popülasyonun olması, çokkültürlü sınıf iklimine yönelik olarak duyuşsal durumları ve çok kültürlü eğitimi mesleki özyeterliklerine yönelik inanç düzeylerinin düşünen okul düşünme iklim kültürü standartlarında belirleyici olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Investigation of the feasibility of thinking school thinking climate culture in primary school curriculum practices. The study aims to investigate of the feasibility of thinking school thinking climate culture in primary school curriculum practices. In addition, the study aims to investigate the realization level of thinking school thinking climate culture standards 4th grade teachers and the level of educational related epistemic oppression and epistemic freedom. Also the aim of the study is to investigate that whether there is a relationship between the realization level of thinking school thinking climate culture standards and the level of educational related epistemic oppression and epistemic freedom. 101 primary school 4th grade teachers were participated in this research from various schools in Yalova and its districts. This research is a quantative study and follows a correlational design. The data collection tools were used "Epistemic Violence-Freedom Scale" and an analytic rubric "Thinking School Thinking Climate Culture Teachers' Standards" based on teacher standards in a study titled "Teaching And Learning Strategies For The Thinking Classroom" prepared by researcher after taking expert opinion had been used. The level of realization of thinking school thinking climate standards by primary school 4th grade teachers was at a moderate level. The level of acceptance of epistemic oppression was found to be high by 53.2%, the level of epistemic oppression was low with 48.3%, the level of epistemic freedom was found to be high with 64.4%, and the tendency for epistemic freedom during education was found to be high with 58.4%. It has also been observed that there is a significant weak negative correlation between the level of realization of the thinking school thinking climate teacher standards by classroom teachers and the possibility of epistemic oppression. It was determined that primary school 4th grade teachers' levels of realizing school thinking climate culture standards were not meaningful in explaining the epistemic oppression and epistemic freedom parameters for education. It has been also found that the presence of a multicultural student population in the classrooms where primary school 4th grade teachers carry out their education, their affective states towards the multicultural classroom climate, and their belief levels about the professional self-efficacy of multicultural education are not determinant in the standards of thinking school thinking climate culture.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUbdRnTXwRdORh2ZJnTCBcBXnG7uV5UMzm9CKxj7tMucNhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4745