Sağlık öğrencilerinin göçmen ve mültecilere bakışı, yabancı düşmanlığı sorunu, duygusal ve ruhsal zekanın etkisi: Çanakkale ili örneeği
Abstract
Göç hareketliliğinin artmasıyla birlikte yabancı düşmanlığı sorunu son zamanlarda sık sık gündeme gelmektedir. Göçmenlerle iletişimin kaçınılmaz olduğu sağlık sektöründe de yabancı düşmanlığı tutumu artmaktadır. Bu çalışmada sağlık öğrencilerinin göçmenlere bakışı, yabancı düşmanlığı sorununa duygusal ve ruhsal zekânın etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık hizmetleri Meslek Yüksekokulu'nda öğrenim gören 400 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yabancı düşmanlığı tutum düzeylerine ilişkin veriler Zenofobi Ölçeği (Bozdağ ve Kocatürk, 2017), duygusal zekâ düzeyinin belirlenmesinde Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği (Tatar, Tok ve Saltukoğlu, 2011), ruhsal zekâ düzeyinin belirlenmesinde Ruhsal Zekâ Özellikleri Ölçeği (Karadeniz, Aydın 2016) ve kişisel özelliklere ilişkin veriler araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma değişkenlerinin normal dağılım gösterip göstermediği Levene ve Welch testi ile analiz edilmiştir. Birbirinden bağımsız iki grubun ortalamaları karşılaştırılırken t-testi, iki ve daha çok bağımsız grubun ortalamaları karşılaştırılırken Tek yönlü (One way) Anova testinden faydalanılmıştır. Anova testi sonuçlarından sonra hangi iki grup arasında farklılık olduğunu ortaya koymak için post-hoc testlerinden biri olan Tukey testinden faydalanılmıştır. Puan değerine sahip olan ve farklı puan değerleri alabilen sürekli değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede korelasyon testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yabancı düşmanlığı ile duygusal zekâ arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. With the increase in migration mobility, the problem of xenophobia has been frequently raised recently. In the health sector, where communication with immigrants is inevitable, xenophobic attitude is increasing. In this study, it was aimed to examine the views of health students on immigrants, the effect of emotional and spiritual intelligence on the problem of xenophobia. The research was conducted with 400 students studying at Çanakkale Onsekiz March University, Faculty of Health Sciences and Vocational School of Health Services. The data on the xenophobia attitude levels of the participants were obtained by using the Xenophobia Scale (Bozdağ and Kocatürk, 2017), the Revised Schutte Emotional Intelligence Scale (Tatar, Tok and Saltukoğlu, 2011) in determining the level of emotional intelligence, the Mental Intelligence Characteristics Scale (Karadeniz, Aydın 2016) in determining the level of spiritual intelligence and the data on personal characteristics were obtained by using the demographic information form prepared by the researcher. Whether the research variables showed a normal distribution was analyzed by Levene and Welch test. T-test was used when comparing the averages of two independent groups, and One-way Anova test was used when comparing the averages of two and more independent groups. After the Anova test results, the Tukey test, which is one of the post-hoc tests, was used to Decipher which two groups there were differences between. Correlation test was used to determine the relationship between continuous variables that have score values and can receive different score values. According to the results of the research, it was found that there is a significant relationship between xenophobia and emotional intelligence.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUYZ895xCMV5aS5amHJ_GaWFvbtm998GZHImIjlHWE0V0https://hdl.handle.net/20.500.12428/4732