Videokrasi: Dijital görsel kültür çağında kullanıcı motivasyonu kapsamında izleyici manipülasyonu
Abstract
Göz, insanın egemen duyu organıdır. İnsan, çevresini ve dünyayı göz aracılığıyla tanımakta ve gördüklerini kültür ile anlamlandırmaktadır. İmgeler, simgeler ve imajlar kültür içerisinde anlam kazanmaktadır. Görsel kültür; insanın ürettiği tüm görsel ürünler kapsayan bir kavramdır. Mağara resimlerinden dijital sanatlara kadar tüm görsel üretimler, görsel kültürün ürünleridir. Video görsel kültür içerisinde farklı bir konuma sahiptir. Kitle iletişim araçları karşısındaki pasif konumda olan izleyici, video kayıt cihazları aracılığıyla aktif izleyiciye dönüşmüştür. Görüntünün üstünlüğünü ifade eden videokrasi kavramı bu dönemde ortaya çıkmıştır ve videonun görsel işitsel üstünlüğünü tanımlamaktadır. Dijital devrimin gerçekleşmesi ve sosyal medyanın ortaya çıkması ile video ikinci altın çağını yaşamaktadır. Sosyal medya ile pasif izleyiciyi aktif katılımcıya dönüşmüştür. Sosyal medya videoları ise katılımcılar tarafından sayısız farklı amaçta kullanılmaktadır ve videolar ile gerçekleştirilen manipülasyon türleri sosyal medya kullanıcılarına ciddi zararlar vermektedir. Bu araştırma geliştirilen 'video motivasyon ölçeği' ve 'video manipülasyon ölçeği' ile, sosyal medya kullanıcılarının video izleme motivasyonları ve manipüle edilme durumları arasındaki ilişkiyi ele almıştır. Sosyal medyada video izleme motivasyonları arttıkça sosyal medya tarafından manipüle edilme oranın ve manipülasyon farkındalığının arttığı tespit edilmiştir. The eye is the dominant sense organ of mankind. People recognize their environment and the world through their eyes and make sense with culture. Images, symbols and images gain meaning in culture. Visual culture term contains all visual products produced by human beings. All visual productions, from cave paintings to digital arts, are products of visual culture. Video has a different position in visual culture. audience video recorders, which are passive audiences against mass media, have become active audiences. Videocracy, which expresses the superiority of the image, emerged in this period. It defines the audio-visual superiority of the video. With the realization of the digital revolution and the emergence of social media, video is experiencing its second golden age. With social media, the passive audience has turned into an active participant. Social media videos are used by the participants for numerous different purposes, and the types of manipulation performed with the videos cause serious harm to social media users. This research deals with the relationship between the video motivation scale and the video manipulation scale developed by the social media users, their motivation to watch videos and their manipulation. It has been determined that as the motivation to watch videos in social media increases, the rate of manipulation by social media and awareness of manipulation increase.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR4aoYkh-722I9sNu35-xePwkNongtOlYWqW_EIcsFDPohttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4730