Ortaokul öğretmenlerinin disiplinlerarası iş birliği davranışlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle değerlendirilmesi
Abstract
Bu araştırmada, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Balıkesir İli Bandırma İlçesi'nde bir devlet okulunda görev yapan 30 ortaokul öğretmeninin disiplinlerarası işbirliğini incelenmiştir. Yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve sosyal ağ analizi veri toplama formu kullanılarak veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğretmenlerin işbirliğini yardımlaşma, bağlantı kurma, ortak hedef, çoklu öğrenme ve iletişim kavramlarıyla ilişkilendirdiklerini göstermektedir. Araştırma, öğretmenler arasındaki işbirliği düzeylerinin ve etkileşimlerin farklı olduğunu ortaya koymaktadır. Kadın öğretmenlerin iç derece merkezilik puanları erkek öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyetin işbirliği üzerinde etkili olabileceği, ancak diğer faktörlerin de dikkate alınması gerektiği belirtilmiştir. En yüksek işbirliği oranı Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji derslerinde görülürken, Türkçe ve Matematik derslerinde daha düşük oranlar tespit edilmiştir. Diğer derslerde ise işbirliği oranları daha düşük bulunmuştur. Öğretmenlerin işbirliğini arttırmak için gerekçeleri; verimlilik, öğrenci yararı, kişisel yarar, ortak üniteler ve kalıcı öğrenme olarak belirtilmiştir. Sosyal ağ analizi verilerine göre, öğretmenlerin işbirliğini arttırma potansiyeli bulunmaktadır, ancak öğretmenler arasında daha çok tek yönlü ilişkiler mevcuttur. İşbirliği ağlarında bazı öğretmenlerin daha fazla bağlantıya sahip olduğu ve ağın daha fazla işbirliğine açık olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin işbirliği ağları, küçük gruplar halinde çalışmayı tercih ettiklerini göstermektedir ve farklı disiplinlerin birleştiği noktalarda daha çok işbirliğine açık oldukları görülmektedir. In this study, the interdisciplinary collaboration of 30 secondary school teachers working in a public school in Bandırma District of Balıkesir Province in the 2022-2023 academic year was examined. Data were collected and analyzed using a semi-structured interview form and a social network analysis data collection form. The results show that teachers associate collaboration with the concepts of helping, connecting, common goal, multiple learning and communication. The study reveals that the levels of collaboration and interactions among teachers are different. Female teachers had higher internal degree centrality scores than male teachers. It was stated that gender may be effective on collaboration, but other factors should also be taken into consideration. The highest collaboration rates were observed in Social Studies and Science and Technology courses, while lower rates were found in Turkish and Mathematics courses. Collaboration rates were found to be lower in other courses. Teachers' reasons for increasing collaboration were efficiency, student benefit, personal benefit, common units and permanent learning. According to the social network analysis data, there is potential for teachers to increase collaboration, but there are mostly one-way relationships between teachers. In collaboration networks, some teachers have more connections and the network is open to more collaboration. Teachers' collaboration networks show that they prefer to work in small groups and are more open to collaboration where different disciplines converge.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShjtLixXuPCVh7PzrASreZVslDGIrHCjTdUL46E327HI1https://hdl.handle.net/20.500.12428/4727