Okul öncesi dönemde çocuğu olan annelerin öz kontrol ve öz yönetim algılarının evlilik uyumuyla ve çocuklarının düzenleme becerileriyle ilişkisinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmadaki amaç, annelerin öz kontrol ve öz yönetim algılarının evlilik uyumuyla ve çocuklarının öz düzenleme becerileriyle ilişkisinin incelenmesidir. Çalışma kapsamında, annelerin öz kontrol ve öz yönetim algıları, evlilik uyumları ve çocuklarının ÖD becerileri demografik değişkenlere göre incelenmiş olup ayrıca annelerin öz kontrol ve öz yönetim algılarının, evlilik uyumlarının ve çocuklarının öz düzenleme becerilerinin birbirleriyle ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2020-2022 yılları arasında Türkiye'de yaşayan, 4 ile 6 yaş aralığında çocuğu olan 346 evli kadın oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi için basit rastgele örnekleme yöntemi uygun kullanılmıştır. Bu araştırma ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verileri toplamak için; Kişisel veri toplama formu, Mezo'nun (2009) geliştirdiği, Ercoşkun'un (2016) Türkçe'ye uyarladığı Öz Kontrol Öz Yönetim Ölçeği, Locke ve Wallace'in (1959) geliştirdiği Türkçe'ye uyarlama çalışması Kışlak (1999) tarafından yapılmış olan Evlilik Uyumu Ölçeği ve Erol ve Ivrendi'nin (2018) alanyazına kattığı 4 ile 6 yaş aralığındaki çocuklara yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 21 Nicel Veri Analizi Paket Programı kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde sosyodemografik değişkenler ile sırasıyla; Annelerin öz kontrol ve öz yönetim, evlilik uyumu ve 4 ile 6 yaşa aralığındaki çocuklara yönelik ÖD becerileri puanları arasındaki ilişkiler incelenmiştir Çalışmanın sonucuna göre; annelerin öz kontrol ve öz yönetim algıları ile evlilik uyumları arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu; öz kontrol ve öz yönetim ile ÖD becerileri birbirleriyle aralarında pozitif doğrultuda bir ilişki olduğu; çocuklarının ÖD becerileri ve evlilik uyumlarının birbirleriyle aralarında pozitif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. The aim of this study was to investigate the relationship between self-control and self-management perceptions of mothers with preschool-aged children and their marital satisfaction, as well as their children's self-regulation abilities. The study analyzed these variables among mothers, and examined their relationship, taking into account demographic variables. The population of the research consisted of 346 married women residing in Turkey between the years 2020-2022 and having children between the ages of 4-6. The simple coincidental sampling method was used for the sampling of the research. The relational screening method was used in this study. In order to collect data in the research, the personal data collection form, the Self-Control–Self-Management Scale developed by Mezo (2009) and adapted into Turkish by Ercoşkun (2016), the Marital Adjustment Scale developed by Locke and Wallace (1959) and adapted into Turkish by Kışlak (1999), and the Self-Regulation Skills Scale for Children Aged 4 to 6 (Mother Form) developed by Erol and İvrendi were used. This study analyzed data obtained in the scope of the Project by using SPSS 21 software, in order to determine the relationship between sociodemographic variables and the self-control and self-management perceptions, marital satisfaction, and self-regulation abilities of mothers with children aged 4 to 6. The study found a positive correlation between the self-control and self management perceptions of mothers with preschool-aged children and their marital satisfaction, as well as a positive relationship between these perceptions and their children's self-regulation abilities, and between the mothers' marital adjustment and their children's self-regulation abilities.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUaqibhcrgVT9_PFgQd_I09guJAhKD71AslruzbYi5pMnhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4719