Türkiye'de itfaiyecilik ve yangın güvenliği eğitimi alan öğrencilerin afet bilgi düzeylerinin belirlenmesi
Abstract
Dünyada gerçekleşen afetlerin insanlara maddi ve manevi zararları günden güne değişkenlik göstermektedir. Afetler hakkında insanların farkındalıklarının artırılması ve gerekli temel eğitimlerin verilmesi olumlu yönde bir gelişim sağladığı çalışmada belirtilmektedir. Türkiye birçok afet türüyle Osmanlı döneminden itibaren her dönem mücadele vermektedir. Bu mücadeleler sonucunda devlet yönetiminde bulunan kişiler ve kurumlar her dönem için çeşitli çalışmalar yürütmüştür. Afetlerle mücadelede önemli görev üstlenen itfaiyecilik dünya genelinde MÖ 3. yüzyıldan itibaren farklı medeniyetler tarafından afetlere müdahale etmiştir. Osmanlı döneminde tarih boyunca itfaiyecilik adına çeşitli çalışmalar düzenlenmiştir. Günümüzde ise Türkiye'de afetlerle mücadele kapsamında personel yetiştirilmesi için çeşitli eğitim programları yer almaktadır. Türkiye'de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından ortaöğretim düzeyinde "İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği" adlı programda afetleri de kapsayan eğitimler verilmektedir. Araştırmada, Türkiye genelinde "İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği" alanında öğrenim gören 12. sınıf öğrencilerine gerekli izinler çerçevesinde "Demografik Bilgiler" ve "Afet Bilgi Düzeyi" adlı anket soru formları uygulanmıştır. Elde edilen verileri analiz etmek için IBM SPSS Statistics 25 programı kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre Türkiye geneli 12. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin "Afet Bilgi Düzey" puan ortalamaları 54,7006 olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin "Afet Bilgi Düzeyleri" demografik özelliklere göre ve afet ile ilgili demografik özelliklere göre kıyaslandığında bazı sorular üzerinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Anlamlı farklılıkların tespit edildiği kıyaslamalar tecrübe, eğitim ve uygulamayı destekler nitelikte bulunmuştur. Bu araştırma sonucunda yapılabilecek iyileştirme çalışmaları hakkında fikirler sunulmuştur. Material and non-material damages that occurs because of disasters in the world changes from day to day. It is stated in the study that increasing awareness of people and teaching necessary basics provided positive progress. Turkey has been fighting against disaster since Ottoman period. As a result of this fight people in government and government agencies conducted a study for every period. Firefighting that plays important role in disasters had been fighting against disasters by different civilization around the world since 3rd century BC. Throughout the history of Ottoman Empire various of studies have been made. Today in Turkey, to fight against disasters there is a lot of training programs to train personnel. In Turkey, Ministry of Education provides trainings at middle school level called "Firefighting and Fire Security" which also includes disasters. In the study, survey questionnaires called "demographic information" and "disaster knowledge level" were given to the 12th degree students who are studying "firefighting and fire security" with the necessary permissions. To analyze the data program called IBM SPSS Statistics 25 were used. According to the analyze results, average point of 12th degree Turkish students is 54,7006. When "Disaster Knowledge Level" of the students compared according to demographic characteristics and demographic characteristics about disaster significant differences were found on some questions. Comparisons, in which significant differences were detected, were found to support experience, education and practice. As a result of this study, ideas about improvement works are presented.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUWHpqndvpHqg6KsnWOeIIKa0b1Q_y7nNS4Pla0OuO1nehttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4716