İlk okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik artırılmış gerçeklik destekli bir uygulamanın, öğrencilerin başarıları ve davranışlarına etkisinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı; artırılmış gerçeklik (AG) destekli bir mobil uygulamanın, öğrencilerin ilk okuma yazma becerilerinin gelişimine etkisinin yanında öğrencilerin bu öğrenme ortamında çalışırken sergiledikleri davranışlar ve etkileşimleri araştırmaktır. Bu bağlamda ilk okuma yazma öğrenen birinci sınıf öğrencilerinin beşinci grup harf (h, v, ğ, f, j) öğrenimine yönelik hazırlanan AG destekli uygulamanın öğrencilerin başarı ve davranışlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Bursa ili Kestel ilçesinde bulunan özel okulda öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinden 29'u kadın, 42'si erkek olmak üzere 71 kişi oluşturmaktadır. Bu çalışma karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel ve nicel yaklaşımlar eş zamanlı ve eşit öncelikle kullanıldığı için karma yöntem çeşitlerinden paralel karma yöntem ile desenlenmiştir. Çalışmanın nicel kısmı ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler "Yazma Becerisi Değerlendirme Formu", "Davranış Değerlendirme Ölçeği" ile nitel veriler ise araştırma kapsamında geliştirilen bir görüşme formu yardımıyla toplanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda harf öğrenimi için hazırlanan AG destekli mobil uygulamanın öğrencilerin yazma becerisi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Davranış analizleri ile öğrencilerin AG destekli mobil uygulamayı kullanırken etkinlik sayfaları ve AG ortamında üç boyutlu nesneler ile etkileşim odaklı davranışları tercih ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin görüşleri doğrultusunda AG destekli mobil öğrenme ortamının yazma becerisi yönünde eğlenerek öğrenme, görsellik sağlama, gerçeklik hissi uyandırma, üç boyutlu nesnelerin akılda kalması, açısından olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. AG destekli mobil öğrenme ortamlarının ilk okuma yazma öğrenimine etkisini araştıran çalışmaların sınırlı sayıda olması nedeniyle bu çalışmanın, gelecekteki çalışmalar için öncü bir kaynak olabileceği söylenebilir. The aim of this study is to evaluate the effects of an augmented reality supported mobile application on the development of students' first literacy skills, as well as the behaviors and interactions of students while working in this learning environment. Thus, the effect of the AR-supported application prepared for the fifth group letter (h, v, ğ, f, j) learning of first grade students who are learning to read and write, on the success and behavior of the students was investigated. The participants of the research consist of 71 first-year students, 29 female and 42 male, studying in a private school located in Kestel, Bursa. This study was carried out with mixed method. Since qualitative and quantitative approaches are used simultaneously and with equal priority in the study, it is patterned with the parallel mixed method, which is one of the mixed method types. The quantitative part of the study was carried out using a quasi-experimental design with pre-test post-test control group. Quantitative data were collected with the "Writing Skills Evaluation Form", "Behavioral Evaluation Scale" and the qualitative data with the "Interview Form" developed by the researcher. SPSS package program and descriptive analysis methods were used in the analysis of the data.As a result of the research, it was concluded that the AR supported mobile application prepared for letter learning had a significant effect on students' writing skills. With the behavioral analysis, it was observed that the students preferred interaction-oriented behaviors with activity pages and three-dimensional objects in the AR environment while using the AR supported mobile application. In line with the students' opinions, it was concluded that the AR supported mobile learning environment had a positive effect on the writing skill in terms of learning with fun, providing visuality, creating a sense of reality, and keeping three-dimensional objects in mind. Due to the limited number of studies investigating the effect of AR supported mobile learning environments on initial literacy learning, it is thought that this study will be an important resource for similar studies in the future.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUUA3NWdueiOrTJK1-KHIqDoltC3cJKxc8In_Bwq9ddwAhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4658