Bilgisayarsız ve bilgisayarlı kodlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi
Abstract
Bu çalışmada bilgisayarsız ve bilgisayarlı kodlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını İstanbul ilinde bir devlet okulunda öğrenim gören 36 ortaokul 5. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Deney ve kontrol gruplarının her biri 18 öğrenciden oluşmuştur. Deney grubunda kodlama öğretimi Tospaa bilgisayarsız kodlama oyunu ile yapılırken kontrol grubunda ise Scratch görsel kodlama programı ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri, Korkmaz vd. (2015) tarafından geliştirilen "Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeği (BDBD)" ve Roman-Gonzalez (2015) ve Román-González, Pérez-González ve Jiménez-Fernández (2017) tarafından İspanyolca olarak geliştirilen ve İspanyolcadan Türkçeye Çetin vd. (2020) tarafından uyarlanan "Bilgi İşlemsel Düşünme Testi" kullanılarak öntest ve sontest olarak toplanmıştır. Çalışmada sonunda kodlama etkinliklerinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerini arttırdığı bulunmuştur. Bilgisayarsız kodlama etkinliği (tospaa etkinlikleri) alan deney grubunun hem bilgi işlemsel düşünme becerilerine yönelik algısı hem de bilgi işlemsel düşünme becerileri performansı öntestten sonteste anlamlı derecede artmıştır. Bilgisayarlı kodlama etkinliği (Scratch blok tabanlı kodlama etkinlikleri) alan kontrol grubunun bilgi işlemsel düşünme becerilerine yönelik algısı öntestten sonteste anlamlı bir şekilde değişmezken bilgi işlemsel düşünme becerileri performansı öntestten sonteste anlamlı derecede artmıştır. Ayrıca bilgisayarsız kodlama etkinliği (tospaa etkinlikleri) alan deney grubunun bilgi işlemsel düşünme becerilerine yönelik algısı ile bilgisayarlı kodlama etkinliği (Scratch blok tabanlı kodlama etkinlikleri) alan kontrol grubunun bilgi işlemsel düşünme becerilerine yönelik algısı arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Benzer şekilde deney ve kontrol gruplarının bilgi işlemsel düşünme becerileri performansları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. This study aimed to investigate the effect of unplugged and plugged coding activities on secondary school students' computational thinking skills. In the study, experimental design with pretest- posttest control group was preferred. The participants of the research consisted of a total of 36 secondary school fifth-grade students at a public school in the city of Istanbul. Each of the experimental and control groups consisted of 18 students. While coding education was given to the students with Tosbaa unplugged coding game in the experimental group; in the control group, the lessons were taught using Scratch visual coding programming. The data of the research was collected through pre-test and post-test using "Computational Thinking Levels Scale" (CTLS) improved by Korkmaz et al. (2015) and "Computational Thinking Test", developed in Spanish by Roman–Gonzalez (2015), Perez-Gonzalez and Jimenez-Fernandez (2017) and adapted from Spanish to Turkish by Çetin et al. (2020) According to the findings obtained at the end of study, it was found out that the students enhanced their computational thinking skills through coding activities. The experimental group students engaged in unplugged coding activities (Tospaa activities) increased both their perception towards computational skills and their computational thinking skills performance in the post-test compared to the pre-test. While compared to the pre-test, in the post-test, there was no significant impact on the perception towards computational thinking skills of the control group involved in plugged coding activities (Scratch block-based coding), the computational thinking skills performance of the students increased significantly in the post-test when compared to the pre-tests. In addition, It wasn't observed that there was a significant difference between the perception towards computational thinking skills of the experimental group involved in unplugged coding activities (Tospaa activities ) and the perception towards computational thinking skills of the control group involved in plugged coding activities (Scratch block-based coding activities). Likewise, it wasn't seen that there was a significant difference between the computational thinking skills performance of both groups.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTDV4UyRjAaNDIxw74jYnM8Guro7Y49BvhNrLs0IBrkPUhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4654