Factors influencing faculty involvement in internationalization: A mixed methods study on rationales, incentives and barriers
Citation
Çalıkoğlu, A. (2017) Factors influencing faculty involvement in internationalization: A mixed methods study on rationales, incentives and barriers . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Due to recent academic, political, economic and socio-cultural developments,
internationalization has become a multidimensional priority in higher education. Universities
have started to develop and implement various strategies to enhance opportunities for
internationalization and reduce the hindering influence of barriers. Faculty perspectives have
gained greater attention in these strategies since faculty play a critical role in accomplishing
individual and institutional goals as a core body of higher education.
The aim of this research is to examine factors influencing faculty involvement in
internationalization. By employing a mixed-methods design, the research investigates the
influential roles of rationales, incentives and barriers in faculty involvement in
internationalization. Data were collected sequentially in two countries: Turkey and the United
States (US). For the quantitative phase, a survey was administered to faculty members in
Turkey (n=973). For the qualitative phase, semi-structured interviews with faculty members
and administrative participants were carried out in two public research universities in the
Southwestern region of the US (n=22). Descriptive, correlational and causal analyses for the
quantitative part and thematic analysis for the qualitative part were run over the collected
data.
Findings indicated that rationales and incentives are strong predictors of faculty
involvement in internationalization. Also, the influence of barriers on faculty involvement
was found to be very limited. Faculty who have strong rationales, previous experiences and
internal motivations for internationalization find ways to overcome barriers by means of
personal endeavors and institutional support mechanisms. Findings are discussed and
recommendations for practice and further research are provided. Akademik, politik, ekonomik ve sosyo-kültürel alanlarda ya"anan de#i"imler
uluslararas la"may yüksekö#retimde çok boyutlu bir gündem maddesi haline getirmi"tir.
Uluslararas la"mada ba"ar l olmak isteyen birçok üniversite konu ile ilgili çe"itli stratejiler
geli"tirerek, payda"lar n n uluslararas la"maya kat l m n te"vik etmekte ve önlerine ç kan
engelleri kald rmaya çal "maktad r. Bu noktada, yüksekö#retimde temel payda"lar ndan olan
ö#retim elemanlar n n uluslararas la"ma ile ilgili bak " aç lar bireysel ve kurumsal hedeflere
ula"ma konusunda daha da büyük önem kazanmaya ba"lam "t r.
Bu çal "man n amac ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya kat l m n etkileyen
faktörlerin ara"t r lmas d r. Çal "mada, karma yöntemden hareketle gerekçelerin, te"viklerin
ve engellerin ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya kat l m üzerindeki rolü
incelenmektedir. Veriler birbirini takip eden süreçlerde, Türkiye ve Amerika Birle"ik
Devletleri nde (ABD) toplanm "t r. Nicel veriler, Türkiye deki ö#retim elemanlar ndan
çevrimiçi anket yoluyla (n=973), nitel veriler ise ABD nin güneybat bölgesinde yer alan iki
devlet ara"t rma üniversitesinde gerçekle"tirilen yar -yap land r lm " mülakatlarla elde
edilmi"tir (n=22). Veriler, nicel bölümde tan mlay c , ili"kisel ve nedensel, nitel bölümde ise
tematik analiz teknikleri ile çözümlenmi"tir.
Bulgular, gerekçelerin ve te"viklerin, ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya
kat lmas nda iki önemli yorday c oldu#unu göstermi"tir. Ayr ca, engellerin ö#retim
elemanlar n n uluslararas la"maya kat l m üzerindeki etkisi oldukça s n rl bulunmu"tur.
Uluslararas la"ma konusunda güçü gerekçeleri ve deneyimleri olan, içsel motivasyonu yüksek
ö#retim elemanlar , ki"isel giri"imler ve kurumsal te"vik mekanizmalar yard m yla engelleri
a"abilmektedir. Bu bulgular do#rultusunda, ara"t rma ve uygulama için öneriler getirilmi"tir.